عنوان | ارزیابی نگرشهای کلیشهای نسبت به حضور زنان در مناصب مدیریتی صنعت ورزش |
تعداد صفحات | 40 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 19 شماره 3 پیاپی 68 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 78-39 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ورزش حضور زنان زنان و پست مدیریت کلیشههای جنسیتی پستهای مدیریتی مدیران زن مدیریت زنان تهران نگرش مردان زنان در مدیریت صنعت ورزش نگرشهای کلیشهای زن در مناصب مدیریتی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاههای تهران مدیریت ورزشی مدیریت زنان در ورزش نگرش به مدیریت زنان مناصب مدیریتی |
چکیده |
مطالعه حاضر با هدف ارزیابی نگرشهای کلیشهای نسبت به حضور زنان در مناصب مدیریتی در صنعت ورزش به صورت یک پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان رشته تربیت بدنی و مدیریت ورزشی در دانشگاههای تراز اول شهر تهران بودند که با نرخ پاسخدهی 80 درصد، 324 نمونه حاصل شد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد "زنان به عنوان مدیر" میهایل (2006) بود که اعتبار صوری و محتوایی آن با استفاده از نظرات 13 نفر از متخصصان بررسی و پایایی آن با سنجش آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. به منظور تحلیل دادهها از تکنیکهای تحلیل عاملی، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که دانشجویان حوزه ورزش به ویژه مردان نگرش کلیشهای نسبت به تصدی نقش مدیریت توسط زنان در این صنعت به ویژه در دو بعد تمایل زنان و موانع زنانه دارند. اما تفاوت قابل توجهی در نگرش دانشجویان بر حسب مقطع تحصیلی، شاغل بودن و جایگاه شغلی پیدا نشد. از این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که توسعه سازوکارهایی جهت سنجش نگرش کلیشهای افراد پیش از ورود و اصلاح آن پس از ورود به صنعت ورزش، بسیار مفید است. همچنین تنظیم سیاستهایی که منجر به افزایش تمایل زنان به تصدی مناصب مدیریتی شود، در کنار رفع موانعی که به واسطه نقش خانهداری برای ایشان ایجاد شده است، در کمرنگ شدن این نگرش کلیشهای راهگشا خواهد بود. |
کد مقاله | 43097 |
تعداد بازدید | 136 |
|