چکیده
|
شبکههای اجتماعی، نقش پررنگی در دنیای امروز دارند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. این شبکهها ابعاد مختلف زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و حتی کانون خانواده را مورد هدف قرار میدهند؛ بدین روی هدف پژوهش حاضر بررسی جامعه شناختی تأثیر شبکههای اجتماعی بر میزان تعاملات اجتماعی همسران شهر تهران میباشد، این پژوهش از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی میباشد. روش تحقیق در این پژوهش روش میدانی با استفاده از تکنیک پیمایش، و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه همسران گروه سنی 25-40 سال ساکن شهر تهران میباشد؛ که بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال 1395 برابر با 2,688,972 نفر میباشند و از این تعداد 1,376,338 نفر زن و 1,312,634 نفر مرد هستند. حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران و همچنین بر اساس جدول مورگان تعداد 384 نفر است. نتایج تحقیق نشان داد که در سطح معناداری 95 درصد رابطه معکوس و معنیداری بین مشارکت و فعال بودن در شبکههای اجتماعی، تنوع انگیزه در استفاده از شبکههای اجتماعی، واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی با میزان تعاملات اجتماعی همسران وجود دارد؛ در نتیجه میتوان بیان نمود که با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی، مطلوبیت میزان تعاملات اجتماعی همسران کاهش مییابد.
|