عنوان
|
طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه مدیریت رفتاری خانواده محور بر رضامندی زوجیت والدین دارای کودکان دبستانی با نشانگان بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
علی اکبر ترابی - غلامعلی افروز - فریبا حسنی - فاطمه گلشنی |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش سال 18 شماره 3 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
42-25 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی تهران میزان رضایتمندی اختلال بیش فعالی کم توجهی کودکان دبستانی رضایت زناشویی والدین کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه خانوادههای دارای کودک بیش فعال علایم بیش فعالی کودکان تهرانی برنامه مدیریت رفتاری خانواده محور
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه مدیریت رفتاری خانواده- محور بر میزان رضایتمندی زوجیت والدین دارای کودکان بیشفعال بوده است. این پژوهش کاربردی و نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه و جلسه پیگیری است. جامعه آماری همۀ والدین کودکان بیشفعال شهر تهران بود. تعداد 64 والد با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در گروه های آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش، آموزش 10 جلسهای دریافت کرد ولی گروه گواه بدون آموزش در نوبت انتظار ماند. ابزار غربالگری و گردآوری دادهها، مقیاس درجهبندی تشخیص بیشفعالی کانرز (1999) و مقیاس رضایتمندی زوجیت افروز (1390) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با تکرار سنجش (اسپانوا) استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که اثربخشی برنامه خانواده- محور بر افزایش رضایتمندی زوجیت والدین، مثبت و معنادار است. محتوای برنامه مبتنی بر پشتوانه نظری بارکلی (1394) و افروز (1390) بوده و ضریب همبستگی آن (0/89) و پایایی آن به میزان 0/88 = α بوده است. اثربخشی آزمایشی برنامه، تفاوتی معنادار (0/51 ± ) در سطح 0/05 = α نشان داده است. میتوان گفت برنامه مذکور بر افزایش رضایتمندی زوجیت والدین اثربخشی معنادار داشته و نتایج در دوره پیگیری دوماهه نیز پایدار بوده است. برنامه خانواده- محور، بر افزایش رضایتمندی زوجیت، اثربخشی داشت و این نتایج در دوره پیگیری دوماهه نیز پایدار بود. تعمیمپذیری محدود از محدودیتهای این پژوهش بود. پژوهش در این زمینه در سایر جوامع آماری، گروه ها و فرهنگ های گوناگون و نیز برای کاهش تنش والدین و همچنین طراحی برنامه مدرسه-محور توصیه میشود.
|