• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش برقراری ارتباط کلامی به والدین بر کاهش تعارضات و بهبود رابطه مادر دختر در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول، پایه‌های هفتم و هشتم شهر یزد
تعداد صفحات 14
نویسنده محمدرضا غفوری زارچ
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 18 شماره 3 پیاپی 52
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 24-11
زبان فارسی
کلید واژه روابط مادر و دختر  دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  ارتباط کلامی  یزد (شهرستان)  تعارضات والد فرزند  رابطه والد فرزند  تعارض والد نوجوان  دانش‌آموزان پایه هفتم  تعارض مادر با دختر  تعارضات مادر فرزندی  دختران مقطع هفتم  دانش‌آموزان پایه هشتم  دانش‌آموزان دختر پایه هشتم  بهبود رابطه  رابطه مادر نوجوان  
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برقراری ارتباط کلامی به والدین بر بهبود رابطه مادر-دختر انجام شده است. این پژوهش نیمه ­آزمایشی و از نوع پیش ­آزمون و پس‌­آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل مادران دختران نوجوان مقطع متوسطه اول، پایه­‌های هفتم و هشتم شهرستان یزد در نیمه اول سال تحصیلی 98-1397 بوده است که تعداد آنها حدوداً 1170 نفر بود. برای اندازه‌­گیری میزان تعارض در پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون از پرسشنامه شیوه­‌های حل تعارض والد- فرزند اشتراوس (1990)، همچنین به منظور سنجش رابطه والد – فرزندی از مقیاس رابطه والد – فرزندی فاین، مورلند و شوبل (1983) استفاده شده است. از میان مادران، 44 نفر که نمرات آنان بالاتر از دیگر مادران بود انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش مهارت ارتباط کلامی قرار گرفت، سپس در مورد دو گروه پس‌­آزمون اجرا شد. در تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات این پژوهش، از آمار استنباطی شامل آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) برای بررسی تفاوت میان گروه ها استفاده شده است. نتایج نشان داد شرکت در کلاس های آموزش ارتباط کلامی به کاهش تعارضات و افزایش بهبود رابطه میان مادر – دختر در مقایسه با گروه کنترل می‌­انجامد. در مجموع نتایج پژوهش نشان داد که برگزاری و شرکت در جلسات آموزشی برقراری ارتباط کلامی موجب کاهش تعارضات و بهبود رابطه میان مادر و دختر می­‌شود.

کد مقاله 43008
تعداد بازدید 123

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397