عنوان | اثربخشی آموزش برقراری ارتباط کلامی به والدین بر کاهش تعارضات و بهبود رابطه مادر دختر در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول، پایههای هفتم و هشتم شهر یزد |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 18 شماره 3 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 24-11 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط مادر و دختر دختران نوجوان دانشآموزان دختر ارتباط کلامی یزد (شهرستان) تعارضات والد فرزند رابطه والد فرزند تعارض والد نوجوان دانشآموزان پایه هفتم تعارض مادر با دختر تعارضات مادر فرزندی دختران مقطع هفتم دانشآموزان پایه هشتم دانشآموزان دختر پایه هشتم بهبود رابطه رابطه مادر نوجوان |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برقراری ارتباط کلامی به والدین بر بهبود رابطه مادر-دختر انجام شده است. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل مادران دختران نوجوان مقطع متوسطه اول، پایههای هفتم و هشتم شهرستان یزد در نیمه اول سال تحصیلی 98-1397 بوده است که تعداد آنها حدوداً 1170 نفر بود. برای اندازهگیری میزان تعارض در پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامه شیوههای حل تعارض والد- فرزند اشتراوس (1990)، همچنین به منظور سنجش رابطه والد – فرزندی از مقیاس رابطه والد – فرزندی فاین، مورلند و شوبل (1983) استفاده شده است. از میان مادران، 44 نفر که نمرات آنان بالاتر از دیگر مادران بود انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش مهارت ارتباط کلامی قرار گرفت، سپس در مورد دو گروه پسآزمون اجرا شد. در تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات این پژوهش، از آمار استنباطی شامل آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) برای بررسی تفاوت میان گروه ها استفاده شده است. نتایج نشان داد شرکت در کلاس های آموزش ارتباط کلامی به کاهش تعارضات و افزایش بهبود رابطه میان مادر – دختر در مقایسه با گروه کنترل میانجامد. در مجموع نتایج پژوهش نشان داد که برگزاری و شرکت در جلسات آموزشی برقراری ارتباط کلامی موجب کاهش تعارضات و بهبود رابطه میان مادر و دختر میشود. |
کد مقاله | 43008 |
تعداد بازدید | 147 |
|