• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی فرایند خودکشی در نظام معنایی زنان اقدام کننده به خودکشی در شهر کرمانشاه با رویکردی کیفی
تعداد صفحات 39
نویسنده علی ایاسه - حبیب احمدی - رقیه خسروی - اسفندیار غفاری نسب
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 17
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1400
محدوده صفحات 733-695
زبان فارسی
کلید واژه خودکشی  خودکشی زنان  اقدام به خودکشی  کرمانشاه  مطالعه کیفی  مدل بومی  زنان شهر کرمانشاه  نظریه زمینه‌ای  اقدام کنندگان به خودکشی  عوامل خودکشی  نظام معنایی  تجربه خودکشی  آرزوهای برآورده نشده  
چکیده زمینه و هدف: خودکشی طی چند دهۀ گذشته در جهان و ایران روند افزایشی داشته است. آمار خودکشی در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است؛ ولی میزان آن در برخی استان‌ها ازجمله استان کرمانشاه بسیار بالاتر از میانگین جهانی و کشور است. به همین نسبت آمار خودکشی در میان زنان بیش از مردان است. هدف این مقاله، بازنمایی و برساخت مدلی بومی از فرایند تجربۀ خودکشی در نظام معنایی زنان کرمانشاه است.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی بر پایۀ روش نظریه زمینه‌ای انجام شده است. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ­ساختاریافته با 14 نفر از زنانی خودکشی­ کننده به‌دست‌آمده است.
یافته‌ها: در این مطالعه، تجربۀ خودکشی در زندگی زنان در قالب یک تجربۀ معنادار و تقابلی برساخت شده است که طی مراحل آشنایی، درونی­ شدن و اقدام شکل می‌گیرد. تراکم آرزوهای برآورده­ نشده، احساس محرومیت، ناکامی در تکمیل هویت زندگی، احساس گسست در تعامل با دیگران و احساس زندگی با دامنۀ محدود، مهم‌ترین دلایل خودکشی هستند. وقایع جنسیت­ مدار و نقش افراد تعدیل­گر مهم‌ترین شرایط مداخله‌گر در تجربۀ خودکشی است. منطقۀ برزخی با خصوصیت پیچیدگی، تناقض و ابهام، زمینۀ تجربۀ خودکشی بوده و زنان در طی این تجربه، با به‌کارگیری راهبردهایی مانند کنش نمایشی، کنش وقفی و کنش اعتراضی به آن واکنش نشان داده‌اند.
نتیجه‌گیری: حساسیت مضاعف نسبت به موضوعات مرتبط با زنان موجب ایجاد اختلال در ادراکات و تعاملات آنان با دیگران می‌شود. درنتیجه خودکشی به‌عنوان رفتاری توجیه‌پذیر، درونی شده و معنای خودکشی به جزئی از واکنش‌های هدفمند فرد تبدیل می‌شود. به همین صورت، با تأمین نشدن امیال و آمال و احساس عقیم ماندن شکل‌گیری هویت، احساسی از سرخوردگی در زنان ظاهر می‌شود؛ که به‌مرورزمان متراکم و نهایتاً به تصمیم خودکشی منتهی می‌شود؛ در این مسیر، وقایع زندگی خانوادگی و نقش کنشگران تعدیل­گر به‌عنوان شرایط مداخله‌گر، سبب تشدید و یا تعدیل رفتار خودکشی می‌شوند.

کد مقاله 43007
تعداد بازدید 163

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397