• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل کانونی رابطه تاب‌آوری و امنیت روانی اجتماعی بر اساس ابعاد حمایت اجتماعی در زنان بی‌سرپرست خانواده
تعداد صفحات 28
نویسنده آیت‌اله فتحی - سعید شریفی رهنمو - محمد اسمعیل زاده - حسن عباسی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 17
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1400
محدوده صفحات 668-641
زبان فارسی
کلید واژه امنیت اجتماعی  امنیت اجتماعی زنان  حمایت اجتماعی  امنیت زنان  حمایت از زنان  زنان بی‌سرپرست  آذربایجان شرقی  تاب‌آوری  امنیت روانی  تحلیل کانونی  زنان تحت پوشش بهزیستی  تاب‌آوری زنان  
چکیده زمینه و هدف: زنان به‌عنوان نیمی از منابع انسانی در جوامع عامل مؤثری در پیشبرد اهداف جامعه می‌باشند. مطالعات نشان می‌دهند زنان بیش از مردان در معرض فقر و تبعیض قرار دارند. حال زنان بی‌سرپرست خانوار به واسطه مسؤولیت بیش از حد، عدم آشنایی با برخی از مهارت‌های اجتماعی و عدم دسترسی به منابع و نیز با از دست دادن شبکه روابط در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی و روانی و در نتیجه با کاهش احساس امنیت روبرو هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف تحلیل کانونی رابطه تاب‌آوری و امنیت روانی اجتماعی بر اساس ابعاد حمایت اجتماعی در بین زنان بی‌‌سرپرست خانواده انجام پذیرفت.
روش‌: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه زنان بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی استان آدربایجان شرقی بود که 3000 نفر می‌باشند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 345 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های امنیت روانی زارع و امین‌پور (1390)، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده چندبعدی زیمت و همکاران (1998) و پرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) بوده است و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی کانونیک انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین ابعاد حمایت اجتماعی با مؤلفه‌های تاب‌آوری و مؤلفه‌های امنیت روانی زنان بی‌سرپرست خانواده رابطه معناداری وجود دارد p < 0.05 . همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای تاب‌آوری با ضرایب (4/24) و امنیت روانی با ضرایب (5/22) توسط متغیر ابعاد حمایت اجتماعی قابل پیش‌بینی هستند.

کد مقاله 43005
تعداد بازدید 164

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397