• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر طلاق عاطفی
تعداد صفحات 33
نویسنده حدیثه رمضانی‌فر - علیرضا کلدی - بهرام قدیمی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 17
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1400
محدوده صفحات 465-433
زبان فارسی
کلید واژه زنان متأهل  ناسازگاری زناشویی  ناسازگاری  طلاق عاطفی  سرمایه اجتماعی  ناسازگاری خانواده  تنکابن (شهرستان)  سرمایه اجتماعی ساختاری  سرمایه اجتماعی شناختی  ابعاد سرمایه اجتماعی  
چکیده زمینه و اهداف: یکی از آسیب های خانوادگی جامعه حاضر، نارضایتی از زندگی زناشویی، کاهش صمیمیت و فاصله گیری عاطفی زوجین است که منجر به طلاق عاطفی می گردد. سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از متغیرهای مهم جامعه شناختی نقش موثری در بررسی آسیب های اجتماعی دارد، لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی (ساختاری و شناختی درون گروهی، برون گروهی و فراگروهی) بر طلاق عاطفی انجام گرفته است.
روش: این تحقیق با روش کمی و پیمایشی که جامعه آماری آن کلیه زنان 18 – 48 ساله متاهل ساکن شهرستان تنکابن و حجم نمونه 386 نفر که به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شده اند می باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه انعکاسی مستخرج از پژوهش های پیشین جمع آوری گردیده است.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داده که برخی ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی همچون (ساختاری درون گروهی، شناختی درون گروهی و برون گروهی) با 99 درصد سطح اطمینان تاثیر منفی بر طلاق عاطفی دارند و ابعاد دیگر سرمایه اجتماعی همچون (ساختاری و شناختی فراگروهی) با 99 درصد اطمینان تاثیر مثبت بر طلاق عاطفی زنان دارد. و همچنین سرمایه ساختاری برون گروهی تاثیر معنی داری بر طلاق عاطفی نداشته است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی ساختاری و شناختی (درون گروهی، برون گروهی و فراگروهی) تاثیر متفاوتی بر طلاق عاطفی داشته لذا باید به پتانسیل های سرمایه اجتماعی در تغییر وضعیت ناسازگاری خانواده ها توجه بیشتری صورت گیرد.

کد مقاله 42998
تعداد بازدید 116

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397