عنوان | بررسی اشکال مثلثسازی در خانوادههای یزدی و رابطه آن با سبکهای فرزندپروری |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مددکاری اجتماعی شماره 1 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 75-68 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری فرزندپروری مستبدانه یزد (شهرستان) خانوادههای یزدی خانواده سبک فرزندپروری مثلثسازی فرزندپروری قاطعانه |
چکیده |
مقدمه: خانواده اولین بذر تکوین و رشد فردی، و بنای شخصیت را در انسان فراهم میسازد. کودک در خانواده روابط اجتماعی با دیگران را میآموزد و اصول و قواعد اخلاقی را یاد میگیرد. بنابراین، اهمیت دارد که در خانواده، والدین چه روابطی با یکدیگر دارند، و چگونه فرزندان خود را تربیت مینمایند. در همین راستا، هدف اصلی انجام پژوهش، بررسی اشکال مثلثسازی در خانوادههای یزدی، و رابطه آن با سبکهای فرزندپروری در بین خانوادههای شهر یزد بود. روش: جامعهآماری این پژوهش را کلیه خانوادههای دارای فرزند در شهر یزد تشکیل میدهد. نمونه پژوهش شامل سی صد و هشتاد و چهار نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، از سه منطقه شهر یزد انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند و پرسشنامه مثلثسازی بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای توصیف آماری و برای آزمون فرضیههای پژوهش، از آزمون استنباطی همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و رگرسیون استفاده گردید. نتایج: نتایج نشاندهنده این مطلب بود که، مثلثسازی در خانوادههای یزدی کمتر از حد متوسط است. همچنین، اشکال مثلثسازی توانستند سبک فرزندپروری قاطع و استبدادی را پیشبینی کند. سایر نتایج نشان داد، اشکال مثلثسازی بر حسب تعداد فرزندان، نوع ازدواج، سابقه ازدواج، رشته تحصیلی، نوع شغل و نوع ازدواج تفاوت معناداری ندارد؛ اما بر حسب مدرک تحصیلی متفاوت است. بحث و نتیجهگیری: هر چه محبت، صمیمیت و عاطفه میان والدین و اعضای خانواده بیشتر باشد، خانوادهها کمتر از مثلثسازی استفاده میکنند، و تمایل بیشتری به محبت و تعامل متقابل دارند. هرچه سبک فرزندپروری از نوع استبدادی باشد، میزان مثلثسازی در خانوادهها افزوده میشود. درنهایت، پیشنهاد میشود، با توجه به نقش محوری والدین و زوجهای جوان در نحوه تعامل با فرزندان، آموزش و آگاهی کافی در زمینه شیوههای تربیتی کارآمد و مطلوب و پیامدهای مثبت و منفی بهکارگیری سبکهای فرزندپروری، داده شود. |
کد مقاله | 42995 |
تعداد بازدید | 176 |
|