عنوان | رابطه بین طرحوارههای هیجانی و رضایت زناشویی در دانشجویان دانشگاه یزد: نقش واسطهای ذهن آگاهی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مددکاری اجتماعی شماره 1 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 55-45 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی دانشجویان متأهل زنان دانشجو یزد (شهرستان) ذهن آگاهی دانشگاه یزد دانشجویان زن متأهل رضایتمندی زناشویی زنان طرحواره هيجانی |
چکیده |
مقدمه: رضایت زناشویی، یکی از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر عملکرد خانواده است که عوامل مختلف روانشناختی بر آن تاثیر دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی نقش واسطهای ذهنآگاهی در رابطه بین طرحوارههای هیجانی و رضایت زناشویی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، سی صد و چهار نفر از دانشجویان زن متاهل دانشگاه یزد، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای رضایت زناشویی انریچ 1989، طرحوارههای هیجانی خانزاده و همکاران 1392 و ذهنآگاهی پنج وجهی بائر و همکاران 2006 پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS انجام گرفت. نتایج: نتایج بهدستآمده حاکی از برازش قابل قبول مدل بود و نشان داد، طرحوارههای هیجانی و ذهنآگاهی بر رضایت زناشویی تاثیر مستقیم معنادار دارند. نتایج اثر واسطهای نشان داد، طرحوارههای هیجانی از طریق ذهنآگاهی بهطور غیرمستقیم بر رضایت زناشویی اثر دارند و ذهنآگاهی میتواند نقش واسطهای اندکی را در این بین ایفا کند. اثر مستقیم و غیرمستقیم طرحوارههای هیجانی بر رضایت زناشویی بهترتیب منفی بیست و سه صدم و منفی سیزده صدم بود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، توجه به متغیرهایی هم چون طرحوارههای هیجانی و ذهنآگاهی میتواند در افزایش رضایت زناشویی زوجین نقش داشته باشد. |
کد مقاله | 42994 |
تعداد بازدید | 143 |
|