عنوان | تأثیر آموزش برنامه غنیسازی رابطه زوجی بر افزایش سازگاری زناشویی زوجین دارای کودک بیش فعال |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مددکاری اجتماعی شماره 1 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 44-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زوجین ناسازگاری زناشویی یزد (شهرستان) سازگاری زناشویی مشکل ارتباطی غنیسازی ارتباط کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه غنیسازی روابط زوجین |
چکیده |
مقدمه: از مهمترین عوامل ایجاد ناسازگاری زناشویی، مشکلات ارتباطی زوجین است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه غنیسازی رابطه زوجی بر افزایش سازگاری زناشویی زوجین دارای کودک بیش فعال مراجعه کننده به مرکز تحکیم بنیان خانواده شهر یزد، انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. تعداد چهل نفر از زوجین مراجعهکننده به مرکز تحکیم بنیان خانواده در شهر یزد، که دارای کودک بیشفعال بودند و کمترین نمره سازگاری را از پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر 1976 کسب نمودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت هشت جلسه نود دقیقهای بهصورت هفتگی تحت آموزش گروهی قرار گرفتند. هر دو گروه، پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر 1976 در پیشآزمون و پسآزمون تکمیل نمودند. نتایج: یافتهها نشان داد که تفاوت دو گروه در متغیر رضایت 96/101 = F و 01/0 > P و همبستگی 45/73 = F و 01/0 > P معنیدار است؛ بنابراین با توجه به یافتههای فوق، میتوان نتیجه گرفت که برنامه بهبود رابطه بر افزایش رضایت و همبستگی زوجین اثر داشته است. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که، جلسات آموزش گروهی برنامه غنیسازی رابطه زوجی، بهطور معناداری، باعث افزایش سازگاری زناشویی و ابعاد مولفه رضایت، همبستگی، توافق و ابراز محبت شده است. |
کد مقاله | 42993 |
تعداد بازدید | 147 |
|