• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی بسترهای خانوادگی منتهی به خودزنی در بین دانش‌آموزان دختر در شهر یزد
تعداد صفحات 14
نویسنده علی روحانی - هانیه السادات حسینی فتح آبادی
مشخصات نشریه  مددکاری اجتماعی شماره 1 پیاپی 35
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 18-5
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  یزد (شهرستان)  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  دانش‌آموزان دبیرستانی  رفتار‌های خودآسیبی  از هم‌ گسیختگی خانوادگی  دانش‌آموزان نوجوان  خودزنی  بسترهای خانوادگی  ازجاکندگی خانوادگی  
چکیده مقدمه: خانواده‌ به‌طور سنتی کارکردهای خاص حمایتی مراقبتی داشته است؛ با وجود این، در دوره اخیر این نهاد اجتماعی در کنار افزایش سیالیت فرهنگ عمومی، با چالش‌های کارکردی مهمی مواجه شده است. از جمله آن‌ها، ناتوانی خانواده در کنترل رسمی و غیررسمی نوجوانان است که در پی آن، ناهنجاری‌های عمومی مانند خودزنی در آن‌ها مشاهده می‌شود. هدف پژوهش حاضر، واکاوی بسترهای خانوادگی منتهی به خودزنی در بین دانش‌آموزان دختر در شهر یزد است.
روش: پژوهش حاضر از رویکرد کیفی، و روش نظریه زمینه‌ای استفاده کرده است و با نمونه‌گیری نظری، بیست و سه نفر از دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در شهر یزد انتخاب شدند و با آن‌ها مصاحبه‌های عمیقی در مورد خودزنی در بستر مساله‌های خانوادگی انجام داده شد. فرآیند نمونه‌گیری نظری تا مرحله اشباع داده‌ها ادامه یافت.
نتایج: داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، تحلیل شده و در قالب خط داستان (شامل بیست و شش مقوله اصلی و یک مقوله هسته) و مدل پارادایمی به نمایش درآمدند. نتایج نشان داد که ازجاکندگی خانوادگی به‌طورعمده به دنبال عواملی چون خلا عاطفی/مالی، فقدان پدر، ازهم‌گسیختگی خانواده به‌واسطه ازدواج دوم، قیاس تحقیر، تجربه زیسته از تنبیه، تجربه زیسته آسیب، میراث مصرف و میراث خودزنی برساخته می‌شود. دختران نوجوان در مقابل آن، استراتژی‌های متفاوتی را برمی‌گزینند. پنهان‌کاری‌ همه‌جانبه، بروز رفتارهای دوگانه در خانه و مدرسه، خودنمایی عرفی و خودزنی از جمله این استراتژی‌ها است که در بین دانش‌آموزان فعال شده و با خود پیامدهایی مانند یوتوپیای خانواده جدید، فاصله‌گزینی عاطفی از والدین، ناامیدی مداوم و تروما را داشته است.
بحث و نتیجه‌گیری: ازجاکندگی خانوادگی، وضعیت مشکل آفرینی را منجر شده است که در آن خانواده‌ها کارکردهای خود را از دست رفته می‌بینند و ناتوان از تغییرات مثبت هستند. به‌عبارتی، توانایی حل مساله از مسیرهای موجود و به‌ویژه مسیرهای پیش ینی و سنتی وجود ندارد؛ درنتیجه، نیازمند اقدامات مداخله‌ای هوشمند در این خانواده‌ها هستیم.

کد مقاله 42992
تعداد بازدید 180

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397