عنوان | تأثیر مشاوره گروهی بلوغ مبتنی بر حل مسئله بر نگرانیهای سلامت دختران نوجوان |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشگاه علوم پزشکی اراک (رهآورد دانش) شماره 4 |
تاریخ انتشار | مهر و آبان - 1400 |
محدوده صفحات | 481-470 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ دختران نوجوان دانشآموزان دختر مشاوره گروهی نوجوانان تهرانی حل مسئله سلامت جنسی تهران سلامت فردی دانشآموزان نوجوان سلامت عاطفی نگرانی سلامتی |
چکیده |
زمینه و هدف: از میان دوران مختلف زندگی انسان، نوجوانی یکی از مهمترین و با ارزش ترین دوران زندگی هر فرد محسوب میشود و نگرانی در این دوره تحولی بسیار شایع است و میتواند تا سنین بزرگسالی ادامه یابد. یکی از نگرانیها نگرانی سلامتی است، ازآنجاکه بهترین زمان برای هدف قرار دادن تلاش های رفتار پیشگیرانه دوران نوجوانی است، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مشاوره گروهی بلوغ مبتنی بر حل مساله بر نگرانی های سلامتی دختران نوجوان انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی آموزشی، با طرح پیش آزمون پس آزمون است که بر 60 نفر از دانش آموزان دختر 18-15 سال شهر تهران (30 نفر گروه آزمون و 30 نفر گروه کنترل) که واجد معیارهای ورود به مطالعه بوده و به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای انتخاب شده بودند انجام گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد نگرانی سلامتی جمع آوری گردید. مداخله به روش بحث گروهی طی 6 جلسه برای گروه آزمون طراحی و بعد از 2 ماه اطلاعات از هر دو گروه جمع آوری و به وسیله آزمون های آماری کای دو، t- مستقل و t- زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه، قبل از آزمون آزمایشی، در گروه آزمایش میانگین نمرات نگرانی در سلامت فردی 3/90، سلامت جنسی 3/77، ارتباطات 3/83، سلامت عاطفی 5/43 و نمره کل نگرانی 16/10 بود که بعد از اجرای آزمایش به ترتیب به 2/53، 2/03، 2/97، 3/30 و 10/90 تغییر پیدا کرد که این تغییر در حیطههای سلامت جنسی، عاطفی و نمره کل نگرانی معنادار بود (0/005 > P). همچنین دو گروه آزمایش و کنترل، بعد از آزمون آزمایشی، در حیطههای سلامت فردی، عاطفی و نمره کل نگرانی تفاوت معنادار داشتند (0/005 > P). نتیجه گیری: نتایج آزمایش نشان داد که بحث گروهی میتواند باعث کاهش نگرانی سلامت دختران نوجوان شود. |
کد مقاله | 42985 |
تعداد بازدید | 88 |
|