• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر رویکرد هیجان مدار و خود شفقت‌ورزی بر تعارض‌های زناشویی و تمایزیافتگی خود زنان آسیب‌دیده از خیانت زناشویی
تعداد صفحات 15
نویسنده مهناز فرشچیان یزدی - زهرا باقرزاده گلمکانی - احمد منصوری
مشخصات نشریه  دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 64 شماره 4
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1400
محدوده صفحات 3531-3517
زبان فارسی
کلید واژه درمان متمرکز بر هیجان  رویکرد هیجان مدار  تمایزیافتگی  مشهد  خیانت زناشویی  زنان مشهد  تمایزیافتگی خود  خیانت  تعارض زناشویی  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   خیانت خانوادگی  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  شفقت خود  خیانت زوج  
چکیده مقدمه: هدف اصلی این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر رویکرد هیجان مدار و خود شفقت ورزی بر تعارض‌های زناشویی و تمایز یافتگی خود زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی بود.
روش کار: این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری کلیه زنان آسیب‌دیده از خیانت زناشویی شهر مشهد سال 99-1398 بود. نمونه آماری 45 نفر ازاین زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در گروه‌های آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگماری شدند. گروه‌های مداخله آموزش هیجان مدار و خود شفقت‌ورزی را به شکل جداگانه طی دو ماه 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه تجدید نظر شده تعارض‌های زناشویی ثنایی (1379)، پرسشنامه تجدیدنظر شده تمایزیافتگی خود اسکورون و اسمیت (2003) استفاده شد. داده‌ها بر اساس آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد آموزش مهارت‌های رویکرد هیجان مدار و خود شفقت ورزی بر تعارض‌های زناشویی و تمایز یافتگی خود زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی تأثیر معناداری دارد (05/0 > p). علاوه بر این، نتایج آزمون تعقیبی نشان داد بین اثربخشی این دو مداخله تفاوت معناداری وجود داشته (05/0 > p) و تأثیر آموزش مهارت‌های رویکرد هیجان مدار نسبت به خود شفقت ورزی در متغیر تمایز یافتگی خود معنادار بوده است.
نتیجه گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش رویکرد هیجان‌مدار با افزایش آگاهی هیجانی و آگاهی از عاملیت در تجربه و تغییر پردازش‌ها به عنوان یک آموزش کارآمد جهت بهبود الگوهای تعاملی زنان آسیب دیده ازخیانت زناشویی مورد استفاده قرار گیرد.

کد مقاله 42982
تعداد بازدید 80

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397