عنوان | بازنمایی موسیقیدانان زن در نقاشیهای دوران قاجار |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا سابق) - پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 72-63 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در نگارگری موسیقی زنان موسیقی نقاشی قاجار بازنمایی رقص زن در نقاشی بازنمایی زن نگارگری نوازندگان زن رقصندگان زن موسیقیدان زن در نگاره نقاشی قاجار نگاره زنان موسیقیدان نقش زنان در موسیقی آثار نقاشی ساز موسیقی رقصندگان |
چکیده |
این پژوهش به بررسی موسیقیدانان زن در دوره قاجار بر اساس 118 نقاشی قاجاری پرداخته است. هدف از نگارش این مقاله دستیابی به چگونگی فعالیت موسیقیدانان زن در دوره قاجار است. اطلاعاتی که این پژوهش در اختیار مخاطب می گذارد این است که تعداد نقاشی زنان نوازنده و رقصنده بیشتر از مردان بوده است. علت این امر گرایش و دستور شاهان به تصویرسازی زنان بوده است و سلیقه حامی که شاه بوده، عامل بسیار تعیین کننده ای در این زمینه بوده است. به همین دلیل نمی توان صرفاً با اتکا به نقاشی ها به رابطه جنسیت و ساز دست یافت. در هر صورت بررسی نقاشی ها نشان داد از بین سازهای رایج در دوران قاجار، تار، سه تار، دف، نقاره و سنج انگشتی بیشتر در دست زنان و برعکس تنبک، کمانچه و سنتور بیشتر در دست مردان دیده شده است. در نحوه نوازندگی سازهایی همچون تار و کمانچه، هیچ گونه تفاوتی بین زنان و مردان دیده نمی شود. رقصندگان عموماً از زنها بودند و فقط در یک نقاشی مربوط به حوزه مردانه، پسران زن نما دیده شدند. رقص های متعددی نیز در این دوره رایج بوده که رقص با چاقو و گیلاس نسبت به دوره های پیشین نوع جدیدی است. پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش و ماهیت توصیفی_تحلیلی و تاریخی است. |
کد مقاله | 42972 |
تعداد بازدید | 177 |
|