عنوان | تحول بازنمایی زن قهرمان: سینمای انیمیشن دیزنی از سفیدبرفی و هفت کوتوله تا زوتوپیا |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا سابق) - پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 27-17 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شخصیت زن کلیشههای جنسیتی بازنمایی بازنمایی رسانهای قهرمان زن بازنمایی زن استوارت هال شیوه بازنمایی زنان انیمیشنهای دیزنی برساخت شیوه بازنمایی پویانمایی شرکت دیزنی پویانمایی غیرایرانی انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله انیمیشن زوتوپیا |
چکیده |
بازنمایی شخصیت های زن، یکی از محورهای اصلی تولید انیمیشن در کمپانی والتدیزنی است. اولین انیمیشن بلند دیزنی، سفیدبرفی و هفت کوتوله درسال 1937 و زوتوپیا در سال 2016 یعنی حدود 80 سال بعد ساخته شد. تحول کلیشه های جنسیتی و شخصیت زنان در این آثار روندی آشکار و قابل تأمل است. در این مقاله 13 نمونه از مهمترین آثار کمپانی دیزنی در بازه زمانی بین 1937 تا 2016 انتخاب شده اند. در همه این آثار شخصیت اصلی داستان قهرمانِ زن است. این پژوهش تلاش دارد تا با اتکا بر رویکردهای بازنمایی، به تحلیل آثار هدف پرداخته، نحوه بازنمایی شخصیت قهرمان زن و تحولات آن را در سینمای انیمیشن دیزنی ارزیابی نماید چنانکه استراتژی های برساختیِ کلیشه سازی و اسطوره سازی، از ابزار مهم بازنمایی رسانه ای برای تعریف و تثبیت معانی هستند. در این مقاله، با استفاده از الگوی سه سطحی نشانه شناسی رولان بارت، دلالت های صریح، ضمنی و ایدئولوژیک تحلیل می شود. یافته ها حکایت از تحولات عمده در روند بازنمایی شخصیت های زنانه در این تولیدات دارند؛ شیوه بازنمایی قهرمانان زن از ابتدا تا اواخر قرن بیستم، تغییرات مربوط به اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک، و نیز دگرگونی های مربوط به دهه اخیر. در نتیجه این تحولات را می توان تقارن و تأثیر موج های اول تا سوم جنبش فمینیزم دانست. |
کد مقاله | 42971 |
تعداد بازدید | 178 |
|