• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر مهارت‌های تاب‌آوری بر اساس مدل هندرسون و میلستون با بهزیستی روان‌شناختی و خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار: مطالعه نیمه تجربی
تعداد صفحات 10
نویسنده کتایون صالحی - پروانه فرهادبیگی - نیما گنجی - نگار کریمی - زهره محمودی
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشكي البرز سال 11 شماره 1
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 62-53
زبان فارسی
کلید واژه زنان سرپرست خانوار  بهزیستی روان‌شناختی  خودکارآمدی  کرج (شهرستان)  آموزش تاب‌آوری  تاب‌آوری  تاب‌آوری زنان  خودکارآمدی زنان  بهزیستی روان‌شناختی زنان  مدل هندرسون و میلستون  
چکیده زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه در معرض انواع آسیب های روانی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین مهارت‌های تاب‌آوری بر اساس مدل هندرسون و میلستون با بهزیستی روان‌شناختی و خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه بصورت نیمه تجربی از نوع سری زمانی منقطع (Interrupted time-series Design) بر روی 34 زن سرپرست خانوار مراجعه کننده به مراکز تسهیل گری و توسعه محلی حاشیه شهر کرج 1399 انجام شد. افرادی که نمره تاب آوری آنها طبق پرسشنامه 50 و کمتر بود وارد مطالعه شده و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه خودکارآمدی، بهزیستی روان‌شناختی و مقیاس تاب‌آوری را تکمیل نمایند. این مطالعه در سه مرحله قبل، بلافاصله بعد و سه هفته بعد از مداخله انجام شد و در هر سه مرحله اطلاعات هر فرد با خودش مورد مقایسه قرار گرفت. بر اساس برنامه آموزش تاب‌آوری هندرسون و میلستین (1996)، 8 جلسه 75 دقیقه ای برای همه افراد ارائه شد. پس از جمع آوری داده‌ها‌، اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS، ویرایش 21 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: بر اساس نتایج میانگین سنی شرکت کنندگان 81/6 ± 91/37 و نمره تاب آوری 05/5 ± 26 /47 بود. نتیجه آزمون Repeated measures test بیانگر تاثیر مداخله در طول زمان در میانگین نمرات خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی (p < 001/0) می‌باشد. و بر اساس نتایج میزان تاثیر برنامه آموزشی تاب آوری بر خودکارآمدی 6/69 % و بر بهزیستی روانشناختی 6/52% بوده است.
بحث و نتیجه گیری: برنامه های آموزشی تاب‌آوری با توانایی رشد قابلیت های عاطفی، رشد معنویت در افراد و ایجاد حس امیدواری و خوش‌بینی در زندگی، می‌تواند در بهبود سلامت روان و خودکارآمدی افراد موثر باشد.

کد مقاله 42967
تعداد بازدید 164

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397