عنوان | تأثیر مهارتهای تابآوری بر اساس مدل هندرسون و میلستون با بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار: مطالعه نیمه تجربی |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشگاه علوم پزشكي البرز سال 11 شماره 1 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 62-53 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان سرپرست خانوار بهزیستی روانشناختی خودکارآمدی کرج (شهرستان) آموزش تابآوری تابآوری تابآوری زنان خودکارآمدی زنان بهزیستی روانشناختی زنان مدل هندرسون و میلستون |
چکیده |
زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه در معرض انواع آسیب های روانی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین مهارتهای تابآوری بر اساس مدل هندرسون و میلستون با بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه بصورت نیمه تجربی از نوع سری زمانی منقطع (Interrupted time-series Design) بر روی 34 زن سرپرست خانوار مراجعه کننده به مراکز تسهیل گری و توسعه محلی حاشیه شهر کرج 1399 انجام شد. افرادی که نمره تاب آوری آنها طبق پرسشنامه 50 و کمتر بود وارد مطالعه شده و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه خودکارآمدی، بهزیستی روانشناختی و مقیاس تابآوری را تکمیل نمایند. این مطالعه در سه مرحله قبل، بلافاصله بعد و سه هفته بعد از مداخله انجام شد و در هر سه مرحله اطلاعات هر فرد با خودش مورد مقایسه قرار گرفت. بر اساس برنامه آموزش تابآوری هندرسون و میلستین (1996)، 8 جلسه 75 دقیقه ای برای همه افراد ارائه شد. پس از جمع آوری دادهها، اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS، ویرایش 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج میانگین سنی شرکت کنندگان 81/6 ± 91/37 و نمره تاب آوری 05/5 ± 26 /47 بود. نتیجه آزمون Repeated measures test بیانگر تاثیر مداخله در طول زمان در میانگین نمرات خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی (p < 001/0) میباشد. و بر اساس نتایج میزان تاثیر برنامه آموزشی تاب آوری بر خودکارآمدی 6/69 % و بر بهزیستی روانشناختی 6/52% بوده است. بحث و نتیجه گیری: برنامه های آموزشی تابآوری با توانایی رشد قابلیت های عاطفی، رشد معنویت در افراد و ایجاد حس امیدواری و خوشبینی در زندگی، میتواند در بهبود سلامت روان و خودکارآمدی افراد موثر باشد. |
کد مقاله | 42967 |
تعداد بازدید | 164 |
|