عنوان | بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر روان درمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان زنان نخستزا دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشگاه علوم پزشكي البرز سال 11 شماره 1 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 23-15 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روان درمانی افسردگی افسردگی مادران افسردگی زنان افسردگی پس از زایمان زنان نخستزا روان درمانی بین فردی درمان میان فردی گروهی بخش مراقبت ویژه نوزادان نارس بخش مراقبت نوزادان کارآزمایی بالینی مادران مقیم در بخش NICU |
چکیده |
مقدمه: تولد نوزاد نارس احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را در مادران افزایش میدهد، مهمترین نیاز والدین نوزادانی که در بخش مراقبت ویژه بستری میشوند، نیازهای ارتباطی و اطلاعاتی میباشد. این مطالعه با هدف بررسی آموزش با رویکرد روان درمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان مادران نخست زا دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه صورت گرفت. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای تصادفی شده بود که به صورت موازی بر روی 92 مادر نخست زا دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کمالی صورت گرفت. روش نمونه گیری به صورت در دسترس و نمونهها به وسیله بلوک اعداد تصادفی چهارتایی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. افراد گروه مداخله علاوه بر مراقبتهای روتین 3 جلسه مشاوره رواندرمانی بین فردی، دریافت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات دراین مطالعه پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبورگ بود. یافتهها: هیچگونه تفاوت آماری معنی داری بین مشخصات دموگرافیک در گروه کنترل و مداخله وجود نداشت. نتایج آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد متغیر استرس والدی در طول زمان تغییر معنی دار داشته است ( 000/0 p = ) و بین دو گروه نیز اختلاف معنی داری مشاهده می شود ( 000/0 p = ). بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر روان درمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان و همچنین کوتاه و کم هزینه بودن این برنامه و امکان آموزش آن توسط ماماها و پرسنل درمانی، پیشنهاد ترکیب این برنامه آموزشی با مداخلات روتین به مادران دارای نوزاد بستری در بخش مراقبتهای ویژه میشود. |
کد مقاله | 42964 |
تعداد بازدید | 132 |
|