• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه خشم با کیفیت روابط زوجین در والدین کودکان مبتلا به سرطان: نقش واسطه‌ای پریشانی روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس)
تعداد صفحات 11
نویسنده زلیخا رئیسی پور - عبدالله شفیع‌ آبادی - جلیل یونسی بروجنی
مشخصات نشریه  پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 1
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 45-35
زبان فارسی
کلید واژه روابط زوجین  افسردگی  بندرعباس (شهرستان)  استرس  اضطراب  کیفیت ارتباط  خشم  سرطان  کیفیت رابطه زناشویی  روان‌ پریشی  سرطان در کودکان  والدین کودکان مبتلا به سرطان  
چکیده مقدمه: وجود یک کودک مبتلا به سرطان در خانواده دارای پیامدهای منفی بسیاری برای والدین است. پژوهش حاضر به بررسی نقش واسطه ­ای پریشانی روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) در رابطه بین خشم و کیفیت روابط زوجین در والدین کودکان سرطانی می پردازد.
روش: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را والدین تمامی کودکان سرطانی مراجعه کننده به بیمارستان کودکان بندرعباس در سال 1398 در بر می­گیرد که از این بین با روش نمونه ­گیری هدفمند تعداد 200 فرد به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل پرسشنامه کیفیت روابط زوجین (1386)، پرسشنامه بیان حالت-صفت خشم اسپیلبرگر (1999) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (1995) بود. تحلیل داده ­ها از طریق روش­ های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با بهره ­گیری از نرم افزار AMOS انجام شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که خشم و پریشانی روانشناختی با کیفیت روابط زوجین دارای رابطه منفی معنادار هستند. همچنین پریشانی روانشناختی در رابطه بین خشم با کیفیت روابط زوجین دارای نقش میانجی بود (0/05 > P).
نتیجه گیری: بر این اساس در زمینه طراحی اقدامات لازم به منظور ارتقای کیفیت روابط زوجین در والدین دارای کودک سرطانی می­توان به تدوین برنامه­ هایی در جهت کاهش خشم و پریشانی روانشناختی اقدام نمود.

کد مقاله 42956
تعداد بازدید 114

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397