• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه نقش عوامل خانوادگی در اضطراب بازگشت به خانه دانشجویان دختر ساکن خوابگاه
تعداد صفحات 21
نویسنده آسیه شریعتمدار - فریناز عمادی - آتوسا کلانتر هرمزی
مشخصات نشریه  پژوهش‌های كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 57-37
زبان فارسی
کلید واژه دختران مجرد  دانشجویان دختر  اضطراب  عوامل مؤثر  عوامل خانوادگی  خوابگاه  خوابگاه‌ دانشجویی  دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی  دانشجویان خوابگاهی  دانشگاه علامه طباطبایی  دانشجویان مجرد  خوابگاه دختران  دانشجویان کارشناسی ارشد  اضطراب دختران  زندگی خوابگاهی  دختران خوابگاهی  اضطراب دانشجویان  عوامل خانواده  بازگشت به خانه  
چکیده هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر خانوادگی در اضطراب بازگشت به خانۀ دانشجویان دختر ساکن خوابگاه است. این پژوهش بنیادی است و به‌منظور درک عوامل خانوادگی، به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش را دانشجویان دختر خوابگاهی مجرد تشکیل دادند که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی استان تهران بودند و تا پایان سال تحصیلی 1397-1396 فارغ‌التحصیل شدند. از میان این دانشجویان دختر، 10 نمونه به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف، از نوع نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شدند و ادراکات آن‌ها از عوامل مؤثر مربوط به خانواده در اضطراب بازگشت به خانه از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بررسی شد. به‌منظور تحلیل یافته‌ها از روش هفت‌مرحله‌ای کلایزی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به شناسایی 24 مفهوم اولیه منجر شد که در 12 مضمون فرعی طبقه‌بندی‌ شدند. از طبقه‌بندی مجدد این مضامین، چهار تم یا مضمون اصلی سبک ارتباطی ناکارآمد در خانواده، مرزهای مغشوش خانوادگی، فقدان تصمیم‌گیری کارآمد و سبک‌های فرزندپروری ناکارآمد به‌دست آمد. یافته‌های پژوهش نیز به‌صورت جدول‌هایی طبقه‌بندی و ارائه شدند. نتایج نشان می‌دهد ناکارآمدی در هریک از حیطه‌های سبک ارتباطی، مرزهای خانوادگی، تصمیم‌گیری و سبک‌های فرزندپروری به اضطراب بازگشت به خانۀ دانشجویان دختر خوابگاهی منجر می‌‌شود؛ بنابراین می‌توان با آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها، به‌ویژه در بافت آموزش خانواده در رسانه‌های عمومی و مدارس فرزندان، احتمال بازگشت دانشجویان دختر را به خانه افزایش داد و زمینۀ ثبات نهاد خانواده را فراهم کرد.

کد مقاله 42913
تعداد بازدید 172

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397