عنوان | بررسی تفاوتهای جنسیتی و سنی در کاربرد ایموجی و علل ترجیح آن بر ایموتیکان میان کاربران ایرانی |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات رسانههای نوین - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 7 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 266-239 |
کلید واژه | جنسیت تفاوت سنی سن شبکههای اجتماعی کاربر اینترنت فضای مجازی تفاوت جنسیتی کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی مجازی رسانههای اجتماعی شبکههای مجازی کاربران زن جنسیت کاربران رسانههای مجازی کاربران مرد ایموجی تفاوتهای رفتاری ایموتیکان |
چکیده |
کاربرد روزافزون ایموجیها در میان کاربران پلتفرمهای آنلاین و تفاوتهای رفتاری در بکارگیری آنها باعث شده تا هدف پژوهش حاضر نیز بررسی تفاوت رفتاری بکارگیری ایموجیها و عوامل دخیل در نحوهی بکارگیری آنها باشد. این پژوهش با هدف بررسی تفاوتهای سنی و جنسیتی در کاربرد ایموجیها توسط کاربران اینترنتی ایرانی کار خود را آغاز نمود. دادههای مورد نیاز این پژوهش به وسیلهی گوگل فرم از کاربران ایرانی بدست آمد و سپس تحلیلهای آماری لازم بر رو دادهها انجام پذیرفت. بررسیهای انجام شده در قالب الگوی سمپیترو (2020) نشان داد که ایموجیها به دلایل بیانی، کاربردی و زیباشناختی نسبت به ایموتیکانها از محبوبیت بیشتری نزد ایرانیان برخوردار هستند. این مطالعه همچنین در قالب الگوی چن و دیگران (2018) مشخص نمود که زنان به میزان قابل توجهی نسبت به مردان از ایموجیها بیشتر استفاده میکنند و بر اساس تحلیلهای احساسات، همانند زندگی واقعی در فضای مجازی و رسانههای اجتماعی نیز عواطف و احساسات خود را آشکارا ابراز میکنند. در خصوص رابطهی کاربرد ایموجیها و سن نیز دادههای موجود نشان میدهد که رابطهای معکوس میان سن و میزان بکارگیری ایموجیها حاکم است. در همین راستا اینگونه به نظر میرسد که جوانان بر خلاف زندگی واقعی، در فضای مجازی نسبت به بزرگسالان و میانسالان به مراتب بیشتر از ایموجیهای منفی استفاده میکنند. |
کد مقاله | 42908 |
تعداد بازدید | 171 |
|