عنوان | زندگی و زمانه زنان ایرانی در اینستاگرام: تحلیل ایدئولوژیک عکسهای زنان در شبکه اجتماعی اینستاگرام |
تعداد صفحات | 40 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات رسانههای نوین (مصوب وزارت علوم) سال 7 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 170-131 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن ایرانی هویت فردی زن هویت اجتماعی زنان هویت فردی هویت اجتماعی بازنمایی هویت زنان شبکههای اجتماعی هویت زن ایرانی بازنمایی زن شبکههای اجتماعی مجازی بازنمایی هویت زنانه شبکههای مجازی عکس شیوه بازنمایی زنان اینستاگرام فعالیت در اینستاگرام بازنمایی بصری تحلیل ایدئولوژیک پیامهای بصری |
چکیده |
پژوهش حاضر به واکاوی پیامهای بصریای میپردازد که زنان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک گذاشتهاند، با این هدف که دریابیم آنها چگونه خود را در این شبکه بازنمایی میکنند. این واکاوی، بر اساس تحلیل ایدئولوژیکِ «جان بِرجر» صورت گرفتهاست و در آن، هر تصویر، گزارشی از این موضوع نگریسته شده که یک زن هویت فردی و اجتماعی خود را چگونه میبیند، تعریف میکند و نشان میدهد. در این پژوهش، پس از معرفی کاربران و ارزیابی فضای کلی تصاویرشان، چند نمونه عکس هر کاربر تحلیل شدهاست. در جمعبندی تصاویر کاربران کوشیدهایم رابطه تصاویر با گفتمانهای موجود درباره زنان مشخص شود. بر اساس یافتههای پژوهش، برخی از تصاویر زنان بر نوعی مقاومت در برابر فشارهای اجتماعیِ تبدیل شدن به زنی هنجارمند دلالت دارد که آن را میتوان نشانی از بازاندیشی در هویت تعریفشده زن و ساخت و بازنمایی هویت بر اساس انتخاب کاربران دانست. تحلیل بیشتر تصاویر نشان میدهد زنان در روایت بصری زندگی خود، با بازنمایی خود بر اساس هنجارها و ارزشهای رایج جامعه، به تقویت ارزش های هژمونیک نظام فرهنگی مردسالارانهای میپردازند که در آن بالیده اند. آنها دست به کنشهای روایی بصری میزنند که موقعیت زنانگی را آنطور تعریف می کند که جامعه مطلوب میداند! |
کد مقاله | 42907 |
تعداد بازدید | 201 |
|