عنوان
|
بازنمایی اخبار در رسانههای جمعی و تأثیر آن بر افکار عمومی در شبکه اجتماعی توئیتر (مطالعه موردی اخبار گردشگری جنسی عراقیها در مشهد) |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
زهرا اردکانی فرد - مژگان عظیمی هاشمی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات رسانههای نوین - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 7 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
162-135 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
گردشگری جنسی بازنمایی مشهد بازنمایی رسانهای شبکههای اجتماعی افکار عمومی اخبار رسانههای جمعی شبکههای اجتماعی مجازی برجستهسازی توییتر شبکههای مجازی برجستهسازی رسانهای شیوه بازنمایی رسانههای رسمی عراقیها
|
چکیده
|
در مقطعی از تابستان 1397 موضوع گردشگری جنسی مسافران عراقی در مشهد توسط رسانه های جمعی به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت. به دنبال توجه و برجسته سازی رسانه های جمعی، افکار عمومی نیز در شبکه های اجتماعی درباره این موضوع به گفتگو و اظهار نظر پرداختند. لذا این تحقیق به دنبال توصیف و تحلیل نحوه بازنمایی این موضوع در رسانه های رسمی و همچنین بررسی تاثیر این بازنمایی و برجسته سازی رسانه ای بر افکار عمومی در شبکه اجتماعی توئیتر است.
برای این منظور از روش تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل 20 خبر منتشر شده در رسانه های رسمی و همچنین 54 توئیت کاربران در شبکه اجتماعی توئیتر استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که طبق نظریه برجسته سازی، تعداد توئیت های افکار عمومی در هر روز با تعداد اخبار این موضوع در رسانه های جمعی نسبت مستقیم دارد و رسانه های جمعی در اولویت گذاری و جلب توجه مخاطبان به این موضوع موفق بوده اند. اما محتوای توئیت ها کاملا منطبق بر دیدگاه هایی که در رسانه های جمعی طرح شده است، نمی باشد. در دو مورد که شامل ادعای شایعه سازی و نژادپرستی است انطباق وجود دارد اما دو ادعای حکومتی بودن و سوء مدیریت نظام در توئیت ها وجود دارد که در بازنمایی رسانه های جمعی مطرح نشده است.
|