عنوان | رابطه همدلی، خودکارآمدی و زورگویی با نقش واسطهای سبکهای فرزندپروری |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 135-110 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری همدلی خودکارآمدی عمومی فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه خودکارآمدی دانشآموزان دبیرستانی زابل (شهرستان) زورگویی سبک فرزندپروری فرزندپروری قاطعانه دانشآموزان متوسطه اول زورگویی کلامی |
چکیده |
زورگویی یک پدیده جهانشمول و حائز اهمیت به ویژه در سنین مدرسه است که می تواند روند یادگیری فرد را مختل سازد. بنابراین، شناسایی عوامل مختلف مرتبط با افزایش و کاهش زورگویی اهمیت فراوانی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین همدلی، خودکارآمدی و زورگویی با نقش واسطه ای سبکهای فرزندپروری در دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر زابل در سال 1398 انجام گردید. در این مطالعه توصیفی-تحلیلی به روش همبستگی، از بین جامعه آماری مشتمل بر 8053 دانش آموز متوسطه دوره اول، 386 نفر شامل 190 دانش آموز پسر و 196 دانش آموز دختر که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک، مقیاس همدلی دیویس (1980)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر (1982)، مقیاس زورگویی کلامی الوئوس (1996) و مقیاس سبکهای فرزندپروری بامریند (1973) بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای تحلیل آماری SPSS و Amos در سطح معناداری 05/0 p < تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین مؤلفه های همدلی و خودکارآمدی با متغیر ارتکاب زورگویی و سبک های فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه رابطه منفی و معنادار و با سبک قاطع رابطه مثبت و معنادار وجود داشت ( 001/0 p < ). بین متغیر ارتکاب زورگویی با سبک های فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه رابطه مثبت و با سبک قاطع رابطه منفی مشاهده شد ( 001/0 p < ). همچنین، مولفه های همدلی و خودکارآمدی تنها از طریق سبک فرزندپروری استبدادی با متغیر ارتکاب زورگویی به طور غیر مستقیم رابطه داشتند ( 05/0 p < ). از این رو، جهت پیشگیری و کاهش زورگویی، تقویت دو مفهوم همدلی و خودکارآمدی در نوجوانان و همچنین آموزش نحوه فرزندپروری صحیح به والدین از طریق نهادهای اجتماعی چون مدرسه ضروری به نظر می رسد. |
کد مقاله | 42881 |
تعداد بازدید | 163 |
|