| عنوان | فراتحلیل تأثیر عوامل فردی، آموزشگاهی و خانوادگی در عملکرد و افت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی | 
        
        
        
        
        
        
            | تعداد صفحات | 14 | 
        
                        
                    | نویسنده | بایرامعلی رنجگر - مالک میرهاشمی - حسن پاشا شریفی | 
        
        
        
    
	            
                | مشخصات نشریه | پژوهش در نظامهای آموزشی (مصوب وزارت علوم) سال 15 پیاپی 54 | 
        
	            
                | تاریخ انتشار | پائیز - 1400 | 
		
		
		
	
    
    
    
    
                
                | محدوده صفحات | 32-19 | 
    
                
                | زبان | فارسی | 
    
		
	
                    
                | کلید واژه | افت تحصیلی  پیشرفت تحصیلی  ویژگیهای فردی  عوامل خانوادگی  ویژگیهای خانوادگی  عوامل فردی  عملکرد تحصیلی  دانشآموزان دبیرستانی  فراتحلیل  عوامل آموزشگاهی  فراتحلیل مطالعات  دانشآموزان متوسطه اول  دانشآموزان دوره متوسطه دوم | 
        
        
        
            | چکیده | فراتحلیل حاضر نقش عوامل فردی، آموزشگاهی و خانوادگی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره های اول و دوم مقطع متوسطه را به طور نظام دار مرور کرد. کلیه پژوهش های چاپ شده در مجلات، سایتهای رسمی نگهداری و آرشیو مقالات علمی در حوزه افت و پیشرفت تحصیلی جمع آوری و تعداد 65 مقاله مرتبط با در نظر گرفتن ملاک های ورود وارد تحلیل شدند. مقالات بعد از کد گذاری و ارزیابی میزان توافق داوران از طریق روش اوروین، با روش مدل اثرات تصادفی درسیمونین و لرد و نرم افزار CMA تحلیل شدند. اندازه اثر ترکیبی در پیشرفت تحصیلی (001/0 p < , 801/9 z = ,321/0-218/0 :95% CI)270/0 ) معنیدار و بالای متوسط و در افت تحصیلی (001/0 p < , 580/7 z = , 621/0-404/0 :95% CI)521/0) بود. با توجه به اینکه مهمترین عامل در حوزه پیشرفت تحصیلی ویژگیهای فردی دانشآموزان و در افت تحصیلی ویژگیهای خانوادگی بود، پیشنهاد میگردد به رشد ویژگی های فردی در دانشآموزان و توجه خانواده ها به تعاملات سازنده با فرزندان و همچنین مشارکت با اولیای مدرسه، توجه بیشتری مبذول گردد. 
 |