عنوان
|
ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون ادراک عشقورزی در دانشجویان مجرد |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
ندا افشاریان - فریبرز درتاج - اسماعیل سعدیپور (بیابانگرد) - علی دلاور - صدرالدین شریعتی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 79 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
320-291 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روایی روانسنجی پایایی خودپیروی عاطفی عشق ورزی تحلیل عاملی تأییدی ویژگیهای روانسنجی دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه علامه طباطبایی دانشجویان مجرد دانشجویان ایرانی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران دانشجویان دانشگاه امیرکبیر دانشگاه امیرکبیر پژوهش آمیخته ادراک عشق ورزی اخلاق پیروی منطقی خودپیروی ضد اخلاقی دانشگاه امام صادق (ع)
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت آزمون ادراک عشق ورزی در میان دانشجویان مجرد و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن انجام شد. روش: روش پژوهش آمیخته بود. برای این منظور ابتدا طی یک مطالعه کیفی مبتنی بر نظریهپردازی دادهمحور و با به کارگیری تکنیک مصاحبه نیمهساخت یافته با 32 دانشجو (18 دختر و 14 پسر)، مصاحبه شد. روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اشباع نظری بود. متن مصاحبهها با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA10 کدگذاری و ادراک عشقورزی دانشجویان در سه مقوله اخلاق پیروی منطقی، خودپیروی عاطفی و خودپیروی ضد اخلاقی شناسایی شد. در مرحله بعد، بر اساس کدهای به دست آمده از بخش کیفی پژوهش، آزمونی متناسب با بافت فرهنگی تربیتی جامعه ایرانی جهت اندازهگیری ادراک عشقورزی دانشجویان مجرد تدوین شد و سپس تعداد 560 دانشجوی مجرد با دامنه سنی 19 تا 33 سال (314 دختر و 246 پسر) مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 5 دانشگاه دولتی و آزاد شهر تهران (دانشگاههای علامه طباطبائی، شهید بهشتی، امام صادق (ع)، علوم تحقیقات و امیرکبیر)، که به شیوه خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند، به این آزمون پاسخ دادند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، نشان داد مقیاس ادراک عشقورزی حاوی 18 سؤال و مشتمل بر سه مقوله تأیید شده اخلاق پیروی منطقی (سؤالات 1، 2، 3، 4، 5، 6)، خود پیروی عاطفی (سؤالات 13، 14، 15، 16، 17، 18) و خود پیروی ضد اخلاقی (سؤالات 7، 8، 9، 10، 11، 12) از عشقورزی است. شاخصهای برازش مدل در تحلیل عاملی تأییدی روایی این مقیاس را مورد تأیید قرار داد. نتیجهگیری: لذا بر اساس یافتهها، آزمون ادراک عشقورزی دانشجویان میتواند به عنوان ابزاری معتبر و روا جهت سنجش و ارزیابی ادراک عشقورزی دانشجویان مجرد ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.
|