• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجربه زنان از چالش‌های ابتلا به سرطان دستگاه ژنیتال: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 11
نویسنده سمانه علی نژاد مفرد - احمد نصیری - غلامحسین محمودی‌راد - فاطمه همایی شاندیز
مشخصات نشریه  کومش شماره 6 پیاپی 86
تاریخ انتشار آذر و دی - 1400
محدوده صفحات 766-756
زبان فارسی
کلید واژه تجربه زنان  مشهد  سرطان  مطالعه کیفی  زنان مشهد  زنان مبتلا به سرطان  سرطان ژنیتال  
چکیده هدف: سرطان ژنیتال، برای بسیاری از زنان، واقعه‌ای تاسف‌بار تلقی می‌شود. به‌علت محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی موجود، اطلاعات اندکی درباره مشکلات این زنان وجود دارد. از آن‌جا که مطالعات کیفی به بررسی عمیق تجارب افراد می‌پردازد، لذا این مطالعه با هدف تبیین تجربه زنان از چالش‌های ابتلا به سرطان دستگاه ژنیتال، صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا و با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند بر روی 16 زن مبتلا به سرطان‌های دستگاه ژنیتال که به سه مرکز درمانی واقع در شهر مشهد مراجعه کرده بودند، انجام شد. داده‌ها با روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تایید دقت و صحت داده‌ها از معیارهای گابا و لینکلن استفاده شد.
یافته‌ها: دامنه سنی مشارکت‌کنندگان در این مطالعه 62-35 سال بود. با تحلیل داده‌ها سه طبقه 1) دغدغه از دست دادن جایگاه خود در زندگی مشترک (اجبار به قطع دفعی ارتباطات جنسی، افزایش بار زندگی بر دوش همسر و کاهش عطر و بوی حضور بیمار در زندگی) 2) رخنه بیماری در ارتباطات زناشویی (زوال صمیمیت زناشویی، تجارب ناخوشایند حین ارتباطات جنسی و بروز سردمزاجی جنسی تدریجی) و 3) نگرانی از احتمال طلاق و جدایی (از چشم شوهر افتادن و کشمکش‌های زناشویی)، به دست آمد.
نتیجه‌گیری: زنان مبتلا به سرطان دستگاه ژنیتال با چالش‌های بسیاری روبرو هستند. آگاه‌سازی پرستاران و پزشکان در این باره، درک آنان از مشکلات این زنان در ارتباط با بیماریشان را افزایش می‌دهد. هم‌چنین، برگزاری کلاس‌های آموزشی و جلسات مشاوره در کنار درمان طبی برای بیماران، می‌تواند نقش بسیار موثری در ارتقای سلامت این زنان در ابعاد مختلف داشته باشد.

کد مقاله 42866
تعداد بازدید 151

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397