• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مبانی شرعی و اخلاقی فرزندآوری با وجود نهی پزشکی به دلیل معلولیت فرزند
تعداد صفحات 15
نویسنده حمید مسجدسرایی - مهوش موسوی - فاطمه منظمی
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 56
تاریخ انتشار 1400
کلید واژه فرزندآوری  اخلاق  ادله فقهی  بارداری  مبانی فقهی  معلولیت  مبانی اخلاقی  فرزند معلول  حکم فرزندآوری  فرزنددار شدن  مبانی شرعی  نهی پزشکی  کراهت شرعی  خطر برای فرزند  
چکیده زمینه و هدف: با وجود مطلوبیّت فرزندآوری برای زوجین در غالب موارد، گاه وجود معلولیّت‌های خطرناک ذهنی، روانی و جسمی برای فرزند در اثر علل ژنتیکی و یا مادرزادی، سبب می­ شود تا پزشک، زوجین را به­ رغم میل باطنی و البته به استناد دلایل و مدارک پزشکی، از فرزنددار شدن نهی ­کند. از آنجا که در منابع فقهی، درخصوص حکم و وظیفه زوجین در مواجهه با این پدیده، اظهارنظر صریحی صورت نگرفته است در این نوشتار برآنیم تا حکم جواز یا عدم جواز فرزندآوری در فرض مورد بحث را مبتنی بر ادله و مبانی فقهی و نیز اخلاقی مورد بررسی قرار دهیم.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، مبانی تحقیق را تبیین کرده و با استناد به منابع کتابخانه­ ای، حکم فرزندآوری با وجود نهی پزشکی را در منابع فقهی و البته با نگاهی اخلاق مدارانه به موضوع، مورد مداقه و بررسی قرار می ­دهد.
یافته‌ها: از آنجا که ادله عدم جواز بارداری در فرض ایجاد معلولیت برای فرزند از قوت بیشتری برخوردار است بایسته است که قانون­گذار عرفی مبتنی بر مبانی فقهی، وجاهت قانونی برای چنین منعی ایجاد نماید.
ملاحظات اخلاقی: کلیه مراحل انجام این تحقیق با تکیه بر اصول اخلاقی، رعایت امانت­داری، و صداقت صورت گرفته است.
نتیجه‌گیری: تحلیل ادله و مبانی فقهی، حاکی از این است که چنان­چه نهی پزشک به صورت محتمل باشد بارداری در شرایط ایجاد خطر برای فرزند، کراهت شرعی دارد، اما اگر نهی پزشک، قطع یا ظنّ قوی ایجاد کند بارداری اختیاری زوجه جایز نیست. ضمن این­که مبانی اخلاقی همچون وجدان اخلاقی نیز بارداری در این شرایط را مخالف کرامت انسان و عدالت و انصاف دانسته و مصداق سوءاستفاده از حقّ به وسیله‌ی والدین می­ پندارد؛ در نتیجه، از نظر اخلاقی نیز این عمل، منهیّ است.

کد مقاله 42842
تعداد بازدید 33

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397