• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازشناسی آثار تغییر جنسیت در جرایم و مجازات‌ها
تعداد صفحات 13
نویسنده هما داودی گرمارودی - حسن بیگدلی - سجاد لشکری آذر
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 56
تاریخ انتشار 1400
کلید واژه جنسیت  مجازات  دو جنسی  تغییر جنسیت  قانون جزایی  مسئولیت کیفری  عمل جراحی تغییر جنسیت  حقوق کیفری  جرایم  ارتکاب جرم  حقوق کیفری ایران  ترانس سکسوال  قانون مجازات ایران  جرایم کیفری  قوانین کیفری ایران  مجازات کیفری  افراد تغییر جنسیت داده  قانون مجازات  قوانین کیفری  حقوق مبتنی بر جنسیت  آثار تغییر جنسیت  
چکیده زمینه و هدف: روانپزشکان معتقدند ملال جنسیت در ترنس‌ها نقطه عزیمت بازسازی جنسی است ولی برخی فقها این عمل را نسبت به ترنس‌ها ظاهری دانسته و عبارت تغییر جنسیت را صرفا نسبت به دوجنسی‌ها صادق می‌دانند؛ هرچند که پس از فتوای تاریخی حضرت امام (ره) به عنوان مبدع و مبتکر جواز تغییر جنسیت، منع قانونی در این مورد وجود ندارد اما عدم شفافیت قوانین جزایی نسبت به تعیینِ مجازات دوجنسی‌ها و ترنس‌ها نگارندگان را بر آن داشت تا با دیدگاهی نو زوایای حقوقی و فقهی این مساله را بازکاوند و در این موضوع و احکامش چه برای تغییر و چه در قبل و بعد از آن تامل بیشتری کنند.
مواد و روش‌ها: این نوشتار به صورت نظری بوده و روش مورد استفاده در آن توصیفی تحلیلی است. تکنیک جمع­ آوری اطلاعات نیز به صورت کتابخانه ­ای و با مراجعه به کتاب­ ها و مقالات داخلی و خارجی صورت گرفته است.
یافته‌ها: پیشگام بودن کشور ایران در صدور مجوزهای لازم برای انجام این عمل جراحی و از طرفی تفاوت دیدگاه قانونگذار نسبت به زنان و مردان در ابواب مختلف حقوق کیفری چالش‌های متعدد و سوالات مختلفی را در ذهن نگارندگان به‌وجود آورده است؛ به عنوان نمونه اگر فرد تحت چنین شرایطی مرتکب جرم شود، آیا بر اساس جنسیت زمان وقوع جرم مجازات می‌گردد یا جنسیت او در زمان رسیدگی ملاک صدور حکم و مجازات است. رویکرد قضایی کشور ما غالباً موافق با نظر اول است و جنسیت مرتکب در زمان وقوع جرم را ملاک قرار می‌دهد.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش این مطالعه، ضمن دقت در رعایت اصالت متون، اصول اخلاقی، صداقت و امانت­داری رعایت شده است.
نتیجه‌گیری: رویکرد قضایی کشور ایران غالباً جنسیت مرتکب در زمان وقوع جرم را ملاک صدور حکم قرار می‌دهد و خود را درگیر دیگر احتمالات نمی­ کند. (هرچند ابقاء معافیت از قصاص پدر و جد پدری پس از قتل فرزند، علی­رغم تطبیق جنسیت، استثنائی بر این مدعاست). در رابطه با جرائمی مانند ارتداد نیز بر اساس اصل تفسیر به نفع متهم، جنسیتی ملاک صدور حکم قرار می‌گیرد که مجازات سنگینی را متوجه مرتکب نکند. اما رویه ناظر در برخی از جرایم تعزیری مانند ترک انفاق که جنسیت مرتکب در تعقیب او مؤثر است، بر ایفاء تعهدات زوج پیش ‌از تغییر جنسیت دلالت دارد.

کد مقاله 42841
تعداد بازدید 32

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397