• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی حقوقی غربالگری سلامت جنین و سقط درمانی در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده
تعداد صفحات 12
نویسنده محمد اکرمی - خیرالله پروین - محدثه رزمجو
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 56
تاریخ انتشار 1400
کلید واژه سقط جنین  قانون سقط جنین در ایران  سلامت جنین  بارداری  غربالگری  قانون سقط درمانی  سقط جنین درمانی  بررسی حقوقی  قوانین سقط جنین  طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده  
چکیده زمینه و هدف: تشخیص زودرس بیماری­ های پیش از تولد و به دنبال آن، درمان به موقع ناهنجاری­ های مادرزادی، جزء دغدغه ­های اصلی سیستم بهداشت و درمان است. آزمایشات غربالگری مجموعه­ ای از تست­ ها است که به منظور بررسی سلامت جنین و غربالگری کودکان در معرض خطر از لحاظ بیماری­ های عفونی، سندروم داون و برخی دیگر از نقایص ژنتیکی و ناهنجاری­ های فیزیکی در ماه ­های مختلف بارداری انجام می ­شود. نوع نهایی غربالگری متوالی یک روش غربالگری مشروط، شبیه به روش متوالی گام به گام است. در صورت شناسایی ناهنجاری­ ها در جنین ناقص­ الخلقه عقب افتاده منجر به عسر و حرج بنابر قانون سقط درمانی مصوب 1384، قبل از ولوج روح، امکان سقط درمانی می باشد. هدف تحقیق لزوم اصلاح مواد 56 و 53 طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، مصوب 26 اسفند ماه 1399 مجلس شورای اسلامی (در حال بررسی در شورای نگهبان)، در جهت تسهیل غربالگری و ابقای قانون سقط درمانی می ­باشد.
مواد و روش‌ها: این تحقیق نظری با روش توصیفی تحلیلی با جمع ­آوری اطلاعات به صورت کتابخانه­ ای و مراجعه به کتب، مقالات و پایان ­نامه ­ها فارسی و انگلیسی پرداخته است.
یافته‌ها: در این تحقیق ادله علمی، فقهی و حقوقی (اعم از قوانین بین­ المللی و داخلی)، در لزوم تسهیل عمل غربالگری و ابقای قانون سقط درمانی به طور مبسوط بیان می­ شود.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متن، صداقت و امانت­داری رعایت شده است.
نتیجه‌گیری: مبحث غربالگری سلامت جنین ذیل مبحث حق بر سلامت و بهداشت عمومی، حقوق زنان، حقوق کودک، حق باروری بنابر قوانین بین­ المللی و داخلی در جهت بهبود کیفیت زندگی و پیشبرد فرآیند توسعه انسانی با تئوری هویت ناطق، مبحث سقط جنین مبتلا را در موارد شمول ماده واحده قانون سقط درمانی و قبل از ولوج روح، بنابر قاعده فقهی لاضرر، اضطرار، تزاحم، عسر و حرج، اهم بر مهم، دفاع مشروع و قاعده سلطنت، جایز می­داند. لذا اصلاح طرح جمعیت و حمایت از خانواده ذیل مبحث تسهیل غربالگری و ابقای قانون سقط درمانی منتج می­ گردد.

کد مقاله 42840
تعداد بازدید 33

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397