• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خشونت خانگی علیه زنان در پرتو نظام حقوق بشر بین‌المللی
تعداد صفحات 17
نویسنده جمال الدین محمد شیخ بهایی - علی بهرامی‌نژاد مغونیه - محمد بهرامی خوشکار
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 56
تاریخ انتشار 1400
کلید واژه خشونت  حقوق بشر  تبعیض جنسیتی  حقوق بين‌الملل  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  حقوق زنان  خشونت علیه زنان  قاعده آمره  حقوق بشر زنان  حقوق بین‌المللی زنان  قوانین حقوق بشر زنان  نظام بين‌المللی حقوق بشر زنان  حقوق بنیادین  حق سلامتی  نظام حقوق بشر  حقوق بین‌الملل بشر  سلسله مراتب هنجاری  
چکیده زمینه و هدف: خشونت علیه زنان و دختران یکی از شدیدترین مصادیق نابرابری جنسیتی است که غالباً به عنوان نقض حقوق بشر محسوب می ­شود. این مسأله در سطح جهانی و به طور خاص در کشورهای توسعه نیافته وجود دارد و عواقب منفی گسترده ای را نه تنها برای قربانیان مستقیم آن، بلکه برای فرزندان، اعضاء خانواده و جوامع ایجاد می ­کند؛ با در نظر گرفتن این مسئله هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه ممنوعیت خشونت خانگی علیه زنان در چهارچوب نظام حقوق بشر بین ­المللی می ­باشد.
مواد و روش‌ها: این تحقیق از نوع نظری بوده ‌روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏ باشد و روش جمع ‏آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
یافته‌ها: خشونت خانگی علیه زنان از دو منظر قابل توجه می­ باشد: یکی از منظر حق بر سلامت و دیگری از جهت ممنوعیت تبعیض جنسیتی. اساساً ارتکاب خشونت خانگی علیه زنان به صورت توأمان حق بر سلامت و ممنوعیت تبعیض جنسیتی را که مصداقی از حقوق بنیادین بشری محسوب می­ شود، را نقض می­ کند.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت­داری رعایت شده است.
نتیجه‌گیری: خشونت خانگی به صورت مستقیم با ممنوعیت تبعیض جنسیتی و به طور کلی حقوق بنیادین بشری در ارتباط می­ باشد. حقوق بنیادین بشری در ادبیات حقوق بشر بین ­المللی دارای وصف آمره می­ باشند. به تعبیری، دولت­ ها مکلف هستند که با این پدیده مبارزه و اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع آن را انجام دهند و در صورت ارتکاب، از طرق قانونی به پیگیری و مجازات مرتکبین اقدام کنند. با در نظر گرفتن این مسئله، چنانچه دولت­ ها در اجرای تعهدات حقوقی خود قصور ورزند، آثار شدیدی در فضای مسئولیت بین المللی برای آنها ایجاد خواهد شد.

کد مقاله 42839
تعداد بازدید 36

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397