• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل مبانی فقهی و حقوقی جرم‌انگاری خشونت علیه زنان
تعداد صفحات 17
نویسنده جمال الدین محمد شیخ بهایی - علی بهرامی‌نژاد مغونیه - محمد بهرامی خوشکار
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی
تاریخ انتشار 1400
محدوده صفحات 163-147
زبان فارسی
کلید واژه خشونت  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  خشونت علیه زنان  مبانی فقهی  مبانی جرم انگاری  جرم‌ انگاری  خشونت شوهر  اسلام و خشونت علیه زنان  نظم اجتماعی  مبانی حقوقی  جرایم علیه خانواده  اسلام و نفی خشونت در خانواده  قانون حمایت خانواده  تحلیل فقهی  تحلیل حقوقی  خشونت علیه زنان در قوانین ایران  خشونت علیه زنان در فقه  
چکیده زمینه و هدف: خشونت ‌علیه ‌زنان پدیده‌ای است ناپسند که به انحاء مختلف نظیر خشونت فیزیکی، روحی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و جنسی به وقوع می‌پیوندد و پرداختن به این موضوع امری اجتناب‌ناپذیر است. هرچند قانون­گذار در قوانین جزایی، احکام مربوط به این موضوع را تبیین و تقنین کرده‌ است، لیکن در قانون حمایت خانواده توجهی بدان نداشته است.
مواد و روش‌ها: این تحقیق از نوع نظری بوده ‌روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می ‏باشد و روش جمع‏ آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
یافته‌ها: در یافته‌های پژوهش مشخص شد اولاً در رژیم‌های حقوقی مختلف، معیارهای مشترکی درخصوص جرم‌انگاری جرایم ‌خانواده وجود دارد. ثانیاً به‌ منظور اثربخش بودن جرم‌انگاری، این فرایند باید با ارزش‌ها و ملاک‌های اجتماعی، فرهنگی، دینی و روحیات آحاد جامعه هماهنگی داشته باشد. نهایتاً در زمینه مشروعیت جرم‌انگاری خشونت علیه زوجه می‌توان به مبانی فقهی نظیر آیات و روایات اشاره نمود که صراحتاً خشونت علیه زوجه را تقبیح یا تحریم کرده‌اند.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت­داری رعایت شده است.
نتیجه‌گیری: در زمینه مشروعیت جرم‌انگاری خشونت علیه زوجه به عنوان یکی از جرایم مهم حوزه خانواده می‌توان به مبانی فقهی معتبری اشاره نمود؛ آیاتی از قرآن کریم و همچنین روایات معصومین (ع) نیز مؤید این ادعا بوده است که به صراحت خشونت علیه زوجه را تقبیح و در برخی موارد تحریم کرده و حتی در برخی موارد مانند قذف زوجه، زوج را مستحق مجازات حد قذف دانسته است که به نوعی مجازات سنگین بدنی محسوب می‌گردد.

کد مقاله 42838
تعداد بازدید 132

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397