عنوان | بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه دره شهر و آبدانان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) پیاپی 47 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 100-85 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدارس دخترانه زنان کارمند رفتار شهروندی سازمانی معلمان زن آبدانان (شهرستان) دره شهر (شهرستان) رهبری هوشمند رهبری عقلایی رهبری هیجانی رهبری معنوی |
چکیده |
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر رهبری هوشمند بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه دره شهر و آبدانان می باشد. این تحقیق، با توجه به هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری داده از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه دره شهر و آبدانان است که در زمان انجام تحقیق 942 نفر می باشند. در این تحقیق برای اندازه گیری حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه 273 نفر تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامه است که شامل پرسشنامه سیدانمانلاکا (2002) برای سنجش رهبری هوشمند و پرسشنامه پودساکف و همکاران (1990) برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی می باشد. تحلیل مدل ساختاری و آزمون فرضیه ها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی، با استفاده از نرم افزار smart pls3 انجام شد. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق، حاکی از آن است که رهبری هوشمند بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق نشان داد که ابعاد رهبری هوشمند شامل بعد عقلایی، بعد هیجانی و بعد معنوی نیز بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارند. |
کد مقاله | 42817 |
تعداد بازدید | 197 |
|