• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل وضعیت جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی خانوارهای زن ‌سرپرست در ایران
تعداد صفحات 18
نویسنده داود شهپری ثانی - رسول صادقی - جواد حدادی - راضیه خواجه نژاد - محمدرضا حسینی - حسین محمودیان
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی پیاپی 47
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 18-1
زبان فارسی
کلید واژه جمعیت  خانوارهای زن سرپرست  زنان سرپرست خانوار  ایران  وضعیت اقتصادی  وضعیت اجتماعی  خانوارهای ایرانی  وضعیت اقتصادی خانوار  کردستان (استان)  خراسان جنوبی (استان)  کهگیلویه و بویراحمد (استان)  سیستان و بلوچستان  وضعیت اجتماعی خانوار  وضعیت جمعیتی خانوار  تغییرات جمعیت  وضعیت جمعیتی  
چکیده هدف: مقاله پیش­رو بر آن است تا با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از داده‌های خام و دو درصد سرشماری سال 1395، وضعیت جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی خانوارهای زن‌سرپرست در ایران را مورد بررسی قرار دهد.
روش­: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش بررسی، توصیفی _­ تحلیلی است که در آن به تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها به‌صورت مقطعی پرداخته شده است. منابع داده‌ها شامل داده­ های خام دو درصد سرشماری سال 1395 است که توسط مرکز آمار ایران گردآوری‌ شده. آزمون‌های مجذور خی­دو در مورد ارتباط متغیرها با جنسیت سرپرست خانوار انجام شد. درنهایت، داده­ ها با استفاده از مدل رگرسیونی لوجیت تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که نسبت زنان سرپرست خانوار در کشور طی دو دهه اخیر افزایش 3/4 درصدی داشته است. استان‌های سیستان بلوچستان و کردستان به ترتیب بیشترین و کمترین درصد زنان سرپرست خانوار را دارند. این افزایش برای خانوارهای تک‌نفره زن‌سرپرست نیز بوده است. بیشترین درصد این خانوار در استان­ خراسان جنوبی و کمترین آن در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌اند. بیش از 27 درصد خانوارهای زن‌سرپرست، هیچ فرد باسوادی در خانوار خود نداشته ­اند. همچنین 86 درصد زنان ‌سرپرست بیکار و 14 درصد آن‌ها شاغل بودند که در مقایسه با مردان سرپرست خانوار، شکاف گسترده‌ای بین این دودسته از خانوارها وجود دارد.

کد مقاله 42812
تعداد بازدید 125

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397