عنوان | خوانش جنسیتی از چهارمین و پنجمین دوره پوسترهای تبلیغاتی انتخابات شورای شهر در سه شهر تهران، شیراز و اهواز |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 490-467 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت کلیشههای جنسیتی انتخابات شوراها باورهای جنسیتی عکاسی بازنمایی تهران شیراز کاندیداهای زن بازنمایی جنسیت بازنمایی زن ابژه عکس شیوه بازنمایی زنان شورای شهر پوسترهای تبلیغاتی خوانش جنسیتی شیوه بازنمایی پوستر اهواز (شهرستان) نگاه مردانه کاندیداهای مرد عکس انتخاباتی بازنمایی مرد |
چکیده |
این مقاله مطالعهای کیفی و میانرشتهای بر جنبههای جنسیتی هشت عکس تبلیغاتی کاندیداهای زن و مرد چهارمین و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در تهران، شیراز و اهواز است. هشت عکس مورد نظر با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند از میان تعداد زیادی عکس انتخاباتی موجود در سایتهای گوناگون اینترنتی انتخاب شدهاند و هم به لحاظ محتوایی و هم جنبههای فنی عکس مورد تحلیل قرار گرفتهاند. این مقاله با بهکارگیری نظریه انتقادی برجر و ارتباطات غیر کلامی و با تمرکز بر حالات بدنی، نوع نگاه و طرز پوشش کاندیداهای زن و مرد بحث میکند که چگونه ارزشها، نگرشها و باورهای جنسیتی در عکسهای تبلیغاتی بازنمایی میشود. این پژوهش نشان میدهد درحالیکه تأکید بر جذابیت و زیبایی زنان، آنان را ابژهوار در برابر نگاه خیره و قضاوت مردانه قرار داده است، مردان را فاعلیتی قدرتمند و توانمند به تصویر میکشد. در واقع، نحوه بازنمایی زنان و مردان در عکسهای انتخاباتی که در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفتهاند، باورها و کلیشههای جنسیتی پنهانی را آشکار میکنند که تعیینکننده نقشها و موقعیت اجتماعی دو جنس در شرایط فرهنگی - اجتماعی جامعه امروز هستند. |
کد مقاله | 42810 |
تعداد بازدید | 83 |
|