• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازتاب تن کامگی زنانه در عصر صفوی در نقاشی‌های مکتب اصفهان
تعداد صفحات 23
نویسنده فاطمه شه کلاهی - رضا افهمی - حسن بلخاری قهی - مهدی کشاورز افشار
مشخصات نشریه  زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) - مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 387-365
زبان فارسی
کلید واژه نقاشی  نقاشی ایران  اصفهان  زن در نقاشی  صفوی  تن‌ کامگی  نقاشی مکتب اصفهان  نقاشی صفویه  نقاشی‌های زنان  نظریه بازتاب  آثار نقاشی  مضامین جنسی  مکتب اصفهان  هنر تن کامه  
چکیده دوره صفویه در اوایل قرن یازدهم هـ.ق یکی از نقاط عطف تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران است. در حوزه اجتماعی، شهر اصفهان و دربار محل عرضه باز و عمومی برخی از موقعیت‌های منافی عفت، مانند لذت جنسی زنانه بود؛ و در حوزه هنر نیز شاهد رواج تصاویر تن‌کامه از جنس زن با مضامین نامتعارف جنسی و اعمال و رفتار زنانه مرتبط با آن هستیم که تا پیش از آن بدین گستردگی در سنت نقاشی ایران رایج نبود. در این مطالعه سعی بر این است تا بر اساس نظریه بازتاب، علت رواج چنین تصاویری از زنان در مکتب نقاشی اصفهانِ عصر صفوی شناسایی شود؛ و هدف از آن ریشه‌یابی رواج این پدیده در نقاشی مکتب اصفهان است. ‌فرض این مطالعه این است که شرایط اجتماعی برآمده از سیاست‌ورزی شاهان صفوی در شهر اصفهان، در رواج این‌گونه تصاویر دخیل بوده‌‌ است. این پژوهش به‌روش توصیفی-تحلیلی انجام‌شده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و مطالعه اسناد تصویری (نقاشی‌ها) است. نمونه‌های تحقیق به‌طور هدفمند از بین نقاشی‌های این دوره که دربردارنده مضامین و اعمال جنسیِ زنانه هستند، انتخاب شده‌‌ است. این مطالعه نشان‌ می‌دهد که شرایط انضمامی و عرفی شده موقعیت جنسی زنانه در بستر اجتماعی اصفهانِ عصر صفوی در رواج چنین تصاویری در هنر آن دوره مؤثر بوده‌ است. رواج هنر تن‌کامه را باید ناشی از رویکردهای شاه‌محور حکومت صفوی دانست و دربار به‌دلیل منفعت‌طلبی‌های اقتصادی، سیاسی-نظامی و شخصی شاه، برخی از رفتارهای خلاف عرف را در جامعه ترویج داد. این تن‌کامگی رایج در جامعه به‌ صورت امری عادی در نقاشی‌ها بروز یافت و این مؤلفه در ویژگی‌های مضمونی، تجسمی و نقشی که زنان در نگاره‌ها دارند، قابل‌ ملاحظه است.

کد مقاله 42806
تعداد بازدید 62

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397