عنوان | تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مزاج بر عملکرد جنسی زنان متأهل شهر اصفهان |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | آسيب شناسي، مشاوره و غني سازي خانواده- ناصر يوسفي - علمی تخصّصی شماره 2 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 104-87 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان متأهل زنان اصفهان عملکرد جنسی زنان سلامت جنسی اصفهان عملکرد جنسی مداخله آموزشی سلامت جنسی زنان مزاج |
چکیده |
زنان تشکیلدهنده رکن اصلی خانواده در هر جامعهای بوده و سلامت جسم و روان آنها بر سلامت جسم و روان خانواده و فرزندان تأثیرات غیرقابلانکاری دارد. سلامت جنسی و برقراری یک رابطهی جنسی مؤثر و کارآمد نهتنها نشانهای از سلامت روانی است بلکه اختلال در آن سلامت جسمی و اجتماعی افراد را نیز تحت تأثیر خود قرار میدهد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مزاج بر عملکرد جنسی زنان انجام شد. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی، از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش زنان متأهل شهر اصفهان در سال 1399-1400 هستند. از میان آنها 34 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (17نفر) و کنترل (17 نفر) گمارده شدند، به این صورت که نخست پرسشنامه عملکرد جنسی Rozen et al (2000) میان زنان متأهل توزیعشده و آزمودنیهای گروه آزمایش، تحت مداخله آموزشی متمرکز بر مزاج به مدت هشت جلسه قرار گرفته و در برابر، گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. تجزیهوتحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافتههای این پژوهش نشاندهندهی تفاوت معنادار میان دو گروه آزمایش و کنترل در عملکرد جنسی و مؤلفههای آن: میل جنسی، تحریک روانی، رطوبت، ارگاسم، رضایتمندی و درد (P < 0/05 48/61- 92/8 )؛ بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت که مداخله آموزشی متمرکز بر مزاج باعث افزایش و بهبود عملکرد جنسی در زنان متأهل شهر اصفهان شده است و زوجدرمانگران میتوانند ازاینرویکرد در بهبود روابط زوجین و افزایش کیفیت عملکرد جنسی زنان استفاده نمایند. |
کد مقاله | 42794 |
تعداد بازدید | 167 |
|