• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه سلامت روان، سرمایه اجتماعی و هویت نقش جنسیتی دانش‌آموزان کاربر با غیرکاربر در شبکه‌های اجتماعی
تعداد صفحات 39
نویسنده داوود حسینی‌نسب - مهدی راثی - امیر پناه علی
مشخصات نشریه  پژوهشنامه مددکاری اجتماعی – دانشگاه علامه طباطبایی پیاپی 24
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 105-67
زبان فارسی
کلید واژه نقش‌های جنسیتی  شبکه‌های اجتماعی  سرمایه اجتماعی  تیزهوشان  دانش‌آموزان تیزهوش  دانش‌آموزان دبیرستانی  تبریز  سلامت روانی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی  شبکه‌های اجتماعی موبایلی  اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی  سلامت روان دانش‌آموزان  کاربر فضای مجازی  هویت نقش جنسیتی  
چکیده هدف این پژوهش مقایسه سلامت روان، سرمایه اجتماعی و هویت نقش جنسیتی دانش آموزان کاربر با غیرکاربر در شبکه های اجتماعی بود. روش این پژوهش توصیفی - مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش دربرگیرنده کلیه دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان شهر تبریز بود که از این میان تعداد ‏120 دانش آموز مطابق با نمرات 23-46 در پرسشنامه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل به عنوان دانش آموزان غیرکاربر و 120 دانش آموز نیز با کسب نمرات بالاتر از 46 در پرسشنامه مذکور به عنوان دانش آموزان کاربر پس از همسان سازی و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه های سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1979)، سرمایه اجتماعی پاتنام (2000) و هویت نقش جنسیتی بم (1974) گردآوری شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین دانش آموزان کاربر با غیرکاربر در شبکه های اجتماعی به لحاظ سلامت روان، سرمایه اجتماعی و هویت نقش جنسیتی تفاوت معنادری وجود دارد؛ به علاوه، نتایج آزمون تعقیبی شفه نیز نشان داد که کاربران شبکه های اجتماعی به طور معناداری سلامت روان (001/0 = p) و سرمایه اجتماعی (003/0 = p) پایین تری نسبت به غیر کاربران شبکه های اجتماعی دارند و همچنین از هویت نقش جنسیتی تضعیف شده تری (001/0 = p) نیز برخوردار هستند. یافته های این پژوهش به شناخت تفاوت های بسیار مهم کاربران شبکه های اجتماعی و غیرکاربران این شبکه ها از نظر سلامت روان، سرمایه اجتماعی و هویت نقش جنسیتی کمک میکند و ضرورت ارتقای سلامت روان، سرمایه اجتماعی و هویت نقش جنسیتی دانش آموزان کاربر شبکه های اجتماعی را برجسته می نماید.

کد مقاله 42789
تعداد بازدید 95

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397