عنوان | تجربه زیسته دانشآموزان دختر تیزهوش شهر کرمان از دوران قاعدگیشان |
تعداد صفحات | 40 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه مددکاری اجتماعی – دانشگاه علامه طباطبایی پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
محدوده صفحات | 198-159 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر قاعدگی تجربه زیسته کرمان پدیدارشناسی تیزهوش تیزهوشان دانشآموزان تیزهوش دوران قاعدگی قاعدگی دختران سیکل قاعدگی تیزهوشی تجارب زیسته دختران تجربه دختران دختران تیزهوش دانشآموزان پایه دهم |
چکیده |
اولین سیکل قاعدگی دختران، معمولاً تجربهای ناخوشایند به شمار میرود زیرا با عصبیشدن، خجالتزدگی نسبت به تغییرات بدن و تغییرات روانی و خلقوخو همراه است. به نظر میرسد که آگاهی از تغییرات این دوران میتواند بر نگرش و عملکرد مثبت و منفی در مورد آن تأثیرگذار بوده و موجب سلامت جسمی و روانی دختران شود. این پژوهش با اتخاذ رویکرد پدیدارشناسی به توصیف تجربه زیسته دانش آموزان دختر تیزهوش از دوران قاعدگیشان میپردازد. دادهها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 15 نفر از دانش آموزان دختر تیزهوش سال دهم شهر کرمان با نمونه گیری هدفمند جمعآوری و با استفاده از شیوه کدگذاری باز تحلیل شد. از تحلیل داده ها مضامین اصلی و فرعی استخراج شد. این مضامین عبارتند از: تجربه قبل از قاعدگی (معمّای آگاهی و احساسات متناقض)، تجربه اولین قاعدگی (پیش بینی ناپدیری، شوک شادی و ترس، درخواست اطلاعات، پشتیبانی خانواده و ابزارهای حیاتی) و تجارب قاعدگیهای بعدی (رشد مراقبت شدگی و مراقبت کنندگی، مختل شدن زندگی فردی و اجتماعی و برخوردهای چندگانه فرا فردی با قاعدگی). در نتیجه، تجربه زیسته دختران نشان میدهد که افزایش آگاهی دانش آموزان از قاعدگی باعث میشود، مشکلات روحی -جسمی این دوره را درک و توانایی بیشتری برای غلبه بر آنها داشته باشند. پیشنهاد میشود با برگزاری جلسات آموزش خانواده توسط متخصصین حوزه زنان برای دانش آموزان دختر و برای والدین آنها به خصوص مادران، ساخت برنامه های مفید پزشکی به وسیله صداوسیما، بهبود بخشیدن محتوای کتب درسی با شرایط وقوع زمان قاعدگی و ... دختران را از اهمیت سلامتی شان آگاه ساخت. |
کد مقاله | 42786 |
تعداد بازدید | 198 |
|