عنوان
|
اثربخشی برنامه آموزشی ارتقا سواد رسانهای بر دلزدگی زناشویی در زوجین پرمصرف فضای مجازی شهر اصفهان |
تعداد صفحات
|
38 |
نویسنده
|
امین رضوانی - اسماعیل موسوی |
مشخصات نشریه
|
دین و ارتباطات (نامه صادق سابق) - دانشگاه امام صادق (ع) - علمی پژوهشی |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
195-158 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دلزدگی زناشویی اصفهان زوجین شهر اصفهان زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره فضای مجازی سواد رسانهای سواد استفاده از فضای مجازی زوجین پرمصرف
|
چکیده
|
درحالیکه اغلب ازدواجها با عشق شروع میشود و زوجین قصد دارند به یکدیگر احترام بگذارند، در طول زمان، مسائلی پدید میآید که جدایی زوجین را در پی دارد یا زندگی مشترک، بدون احساس و عاطفه ادامه مییابد. با توجه به تأثیر رسانهها در عصر مدرن بر وقوع چنین پدیده هایی، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزشی ارتقا سواد رسانهای بر دلزدگی زناشویی در زوجین پرمصرف فضای مجازی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1398 بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر اصفهان در رابطه با مشکلات ناشی از مصرف زیاد فضای مجازی بود؛ که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس (هدفمند) تعداد 30 زوج (60 نفر) انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل (15 زوج) و آزمایش (15 زوج) تقسیم شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای مربوط به اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه دلزدگی زناشویی پاینز (CBM) بود. پس از اجرای پیشآزمون بر روی هر دو گروه، گروه آزمایش طی هشت جلسه 75 دقیقهای با استفاده از برنامه آموزشی ارتقا سواد رسانهای محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل به دور از متغیر مستقل نگاه داشته شدند. پس از اتمام آموزش از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد تا میزان تغییرات حاصله مشخص شود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد و در نهایت تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار 23-SPSS صورت گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد اثر برنامه آموزشی ارتقا سواد رسانه ای بر دلزدگی زناشویی در زوجین پرمصرف فضای مجازی شهر اصفهان معنادار بوده است (012/0 = p , 82/6 = F ). با توجه به کمتر بودن میانگین نمره مؤلفه دلزدگی زناشویی زوجین گروه آزمایش در زمان پسآزمون نسبت به پیش آزمون، نتیجه می شود که برنامه آموزشی ارتقا سواد رسانه ای بر کاهش دلزدگی زناشویی در زوجین پرمصرف فضای مجازی شهر اصفهان مؤثر بوده است. مقدار اندازه اثر برنامه آموزشی ارتقا سواد رسانهای بر دلزدگی زناشویی زوجین برابر 11 درصد بوده است.
|