عنوان | اثربخشی برنامه توانمندسازی والدینی خانوادههای دارای فرزندخوانده بر تنشهای والدگری و رابطه والد فرزندی |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 403-392 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندخوانده تهران توانمندسازی رابطه والد فرزند والدگری فرزندخواندگی توانمندسازی والدین خانواده فرزندپذیر فرزندپذیری تنش والدگری رابطه فرزندپذیر و فرزندخوانده خانواده دارای فرزندخوانده |
چکیده |
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که توانمندسازی والدین در ارتباط با فرزندان و مشکلات آن ها می تواند اثرگذار باشد؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر اثربخشی برنامه توانمندسازی والدینی خانوادههای دارای فرزندخوانده بر متغیرهای تنشهای والدگری و رابطه والد- فرزندی بود. مواد و روشها: جامعه آماری شامل والدین دارای فرزندخوانده شهر تهران در سال 1399 بود. تعداد 30 والد به شیوه نمونهگیری در دسترس به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدهاند. با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل، والدین ابتدا پرسشنامههای تنشهای والدگری و رابطه والد- فرزندی را تکمیل کردند و سپس کاربندی آزمایشی توانمندسازی والدینی در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا و بعد از اتمام جلسات پسآزمون برای هر دو گروه ارائه شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) به کمک نرمافزار SPSSV19 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد برنامه توانمندسازی والدینی بر تنشهای والدگری (004/0 ≥ p) و رابطه والد- فرزندی (008/0 ≥ p) اثربخش است و بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنیداری ایجاد کرد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت، برنامه آموزشی توانمندسازی والدینی دارای فرزندخوانده بر تنشهای والدگری و رابطه والد- فرزندی اثربخش بوده و لذا آگاهی متخصصان حوزههای مشاوره، خانواده، روانشناسی و سایر متخصصان از این پژوهش میتواند کمککننده باشد. |
کد مقاله | 42751 |
تعداد بازدید | 137 |
|