عنوان | زنان، توسعه و آموزش |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پيک نور (علوم انسانی) - دانشگاه پیام نور - علمی تخصّصی سال 2 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1383 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشارکت زنان نقش زن در اجتماع |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و توسعه / زن و توسعه / زن در برنامههاي توسعه |
چکیده |
فرآيند پيچيده توسعه و نقش منابع انساني، به مثابه يكي از اصليترين عوامل آن، مستلزم بازنگري در نقش زنان است كه نيمي از جمعيت جهان را تشكيل ميدهند. از اين رو در اين مقاله نخست نگاهي به نقش زنان و جايگاه اقتصادي ـ اجتماعي آنها شده است. به همين منظور به منشور سازمان ملل متحد و بيانيه حقوق بشر كه بر اساس آنها اصل برابري زن و مرد به رسميت شناخته شده، اشاره گرديده است. پس از آن رويكردهايي كه بوسيله آنها نقش زنان در فرايند توسعه ترسيم ميشود، مطرح شده است. اين رويكرد عبارتند از: رويكرد رفاهي، رويكرد علامت محور، رويكرد فقرزدايانه، رويكرد اثر بخشي و رويكرد توانمند سازي . سه رويكرد نخست، بيشتر جنبه حمايت از زنان را در برميگيرد و دو رويكرد بعدي كه تحول اساسي در به رسميت شناختن نقش زنان ايجاد ميكند، بر جنبه عامليت فعال زنان براي ايجاد دگوگونيهاي اجتماعي تأكيد دارند. \r\nدر ادامه ضمن اشاره به موانع دستيابي به توسعه از جمله فقر، تبعيض، فرصتهاي ناچيز اقتصادي و .... بنياديترين راه حل براي حذف اين موانع، آموزش زنان عنوان شده است. \r\nدر پايان مقاله نيز به جايگاه زنان ايراني و وضعيت آموزش عالي آنان كه ميتوانند با دستيابي به آن نقش مؤثري در توسعه فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي كشور ايفا كنند، اشارهاي شده است |
کد مقاله | 4253 |
تعداد بازدید | 1056 |
|