عنوان | موانع ارتقای جایگاه مدیریتی زنان در آموزش و پرورش استان مازندران |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی - موسسه آموزش عالی سبز شماره 1 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 155-125 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش و پرورش زنان و پست مدیریت پستهای مدیریتی موانع مدیریت زنان مدیریت زنان موانع ارتقا موانع اجتماعی موانع فرهنگی جایگاه مدیریتی زنان در مدیریت زنان فرهنگی زنان مازندران موانع حضور زنان در پستهای مدیریتی مازندران زن در مناصب مدیریتی موانع خانوادگی موانع سازمانی موانع روانی زنان شاغل در آموزش و پرورش عدم ارتقای زنان پیشرفت مدیریتی زنان موانع مدیریتی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع ارتقای جایگاه مدیریتی زنان فرهنگی در آموزش و پرورش استان مازندران انجام گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری داده ها توصیفی است. جامعه آماری شامل کلیه بانوان (معلم، معاون، مدیر و کارشناس آموزش) شاغل در آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 12000 نفر می باشند که در نهایت 350 نفر در تحقیق مشارکت داشتند، با استفاده از روش تصادفی خوشه ای یک مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پس از مطالعه مبانی نظری پرسش نامه ای محقق ساخته تدوین شد و روایی و پایایی آن مورد تایید صاحب نظران قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که به ترتیب، موانع اجتماعی و فرهنگی با 47/18درصد، موانع روانشناختی با 10درصد، موانع خانوادگی با 32/9 درصد، موانع سازمانی با 20/9 درصد و موانع مدیریتی با 78/6 درصد بعنوان 5 عامل اصلی عدم ارتقای مدیریتی زنان فرهنگی محسوب می شوند. همچنین از نظر بانوان فرهنگی نگهداری از فرزندان و آموزش آن ها با 83/3 درصد بالاترین میانگین و پایین بودن ابتکار و خلاقیت در زنان با 96/1 درصد پایین ترین میانگین را در بین عوامل به خود اختصاص دادند. |
کد مقاله | 42719 |
تعداد بازدید | 111 |
|