• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رویکرد جامعه‌شناسی کیفری به پدیده فرزندکشی
تعداد صفحات 15
نویسنده هانیه کیومرثی - رضاعلی محسنی - علی نجفی توانا
مشخصات نشریه  کارآگاه - دفتر تحقيقات كاربردي پليس آگاهي ناجا شماره 4 پیاپی 57
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 127-113
زبان فارسی
کلید واژه قتل فرزند توسط پدر  قصاص پدر  قتل فرزند  قصاص  قتل عمد  حقوق کیفری  انتفای ابوت   مجازات جایگزین  مجازات کیفری  معافیت پدر  رویکرد جامعه‌شناختی  معافیت مجازاتی  مجازات پدر  جامعه‌شناسی کیفری  
چکیده زمینه و هدف: مطابق با اصول پذیرفته‌ شده حقوق کیفری هر عمل مجرمانه‌ای متناسب با خود، دارای مجازاتی است. اگر چه رابطه­ ای که میان والدین و فرزندان برقرار است، آنها را از هتک حریم فرزندان باز می‌دارد، لیکن گاهی در مواردی نه‌چندان معمول، اتفاق می‌افتد که والدین، در قبال فرزندان خود مرتکب جرمی می‌شوند. آنان که واسطه‌ی ایجاد و به‌دنیا آمدن فرزند بوده و ولی دم، سرپرست شرعی و قانونی او به‌شمار می‌آیند، خود مجرم شناخته می‌شوند و همین نکته است که درنگ و تأمل نسبت به تشدید و یا تخفیف مجازات آنها در طلب خویش دارد.
روش: در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی به بررسی موضوع معافیت پدر از قصاص در قتل فرزند پرداخته و آثار آن را از منظر آموزه­ های جامعه‌شناسی کیفری برشمرده ­ایم.
یافته‌ها و نتایج: از منظر یافته‌های جامعه‌شناسی کیفری قائل شدن به تخفیف و عدول از قصاص در جرم سنگین و خشونت‌بار قتل برای پدر در کشتن فرزند، فاقد دلیلی موجه است و می‏ تواند سبب بروز آسیب‌های اجتماعی متعدد گردد که این آسیب‌ها خود سبب ارتکاب جرائم جدید می‏ شوند. در مقاله حاضر به جرم فرزندکشی و معافیت پدر از مجازات اصلی و تحمل مجازات فرعی (عدول از قصاص) پرداخته شده است و نهایتاً این نتیجه به‌دست‌آمده که در نظم حقوقی کنونی و با وجود مجازات اعدام در نظام حقوقی کیفری، معافیت پدر از قصاص در قتل فرزند تخفیفی ناروا و ناعادلانه است و النهایه با استفاده از داده‌های پژوهش به این نتیجه رسیده‌ایم که تعیین مجازات جایگزین برای پدر بایستی با کسب نظر از بازماندگان مقتول و دیگر اعضا خانواده وی باشد و دادرس در مقام بیان حکم نباید بدون توجه به نظر و درخواست آنان اقدام به صدور رأی نماید.

کد مقاله 42718
تعداد بازدید 164

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397