• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سبک زندگی و مدیریت بدن: مطالعه‌ای جامعه‌شناختی (مطالعه موردی: زنان شهر رفسنجان)
تعداد صفحات 24
نویسنده محمدعلی امیرپورسعید - بهناز سیفی - احمد رضایی
مشخصات نشریه  مطالعات جامعه‌شناسي - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 14 پیاپی 53
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 70-47
زبان فارسی
کلید واژه اوقات فراغت زنان  اوقات فراغت  تصویر بدنی  مدیریت بدن  رفسنجان  مصرف فرهنگی  سبک زندگی  زن و سبک زندگی  الگوهای خرید  مطالعه جامعه‌شناختی  مدیریت بدن زنان  
چکیده تصویر بدن ساختاری چند بعدی است که به درک و نگرش فرد درباره اندازه و شکل بدن فرد اشاره دارد. مدیریت بدن و ظاهر امروزه اهمیت مطالعاتی خاصی را در بین پدیده های اجتماعی کسب کرده است. در دوران مدرن، نوع مدیریت کردن ظاهر بدن به منزله یک معرف هویتی، نقشی اساسی در قضاوت های دیگران از فرد و بازنمایی شخصیت افراد پیدا کرده است. اینگونه بازنمایی و نگرش ها نسبت به بدن و ظاهر افراد از سبک­ های خاص زندگی نشأت می گیرد. در این پژوهش سعی شده است تا با­ بهره­ گیری از نظریات بوردیو، فوکو و گیدنز رابطۀ بین ابعاد مختلف سبک­ زندگی و مدیریت بدن مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش را زنان شهرستان رفسنجان تشکیل می دهند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 383 نفر به عنوان نمونه آماری از طریق نمونه­ گیری تصادفی مورد مطالعه قرار گرفته­ اند. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار Spss تحلیل شده­ اند. نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین شاخص­ های سبک زندگی (مصرف فرهنگی، الگوهای خرید و اوقات فراغت) و مدیریت بدن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج معنادار بودن رابطه بین مدیریت­ بدن و سن را نشان می دهد. تفاوت میزان مدیریت­ بدن بر حسب متغیر وضعیت تأهل معنی­ دار نیست. همچنین ضرایب رگرسیونی نشان می­ دهد که حدود 30 درصد از واریانس مدیریت بدن توسط متغیرهای مستقل این تحقیق تبیین می شوند که متغیر الگوهای خرید بیشترین میزان پیش بینی را دارد.

کد مقاله 42711
تعداد بازدید 165

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397