عنوان | تأثیر تماشای تلویزیون بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان ساکن مهاباد |
تعداد صفحات | 35 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رسانههای دیداری و شنیداری (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 67-33 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تلویزیون ارزشهای اجتماعی استحکام خانواده ماهواره مصرف رسانهای تماشای تلویزیون تأثیر رسانه بر تحکیم خانواده تلویزیون ماهوارهای تأثیر رسانه ارزشهای فرهنگی مهاباد (شهرستان) شبکههای ماهوارهای رسانههای جمعی برنامههای ماهوارهای استفاده از ماهواره رسانههای داخلی رسانههای خارجی استفادهکنندگان از رسانه بهرهمندی از وسایل ارتباط جمعی شبکههای تلویزیون ماهوارهای برنامههای تلویزیونی استفاده از رسانه شبکههای تلویزیونی تلویزیون داخلی تلویزیون ایران شبکههای تلویزیونی خارجی زنان بیننده |
چکیده |
امروزه بسیاری از جهتگیریهای زنان در ارزشهای فرهنگی و اجتماعی تحتالشعاع نحوه مصرف و استفاده از رسانه تلویزیون داخلی و ماهواره خارجی قرار دارد و این پژوهش با هدف تاثیر مصرف برنامه تلویزیونی و تاثیر آن بر ارزشهای فرهنگی– اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) شهرستان مهاباد انجام گرفت. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری گردیده است و تعداد 382 نفر از زنان 15 تا 65 ساله شهرستان مهاباد بهعنوان جامعه آماری مطرح بودهاند که با کمک نرمافزار spss23 تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها انجام پذیرفته است. طبق یافتههای این پژوهش، استفاده از رسانه تلویزیون داخلی و ماهواره خارجی با ارزشهای اجتماعی فرهنگی زنان بیننده از آن رابطه داشته و هر دو بر ارزشهای اجتماعی فرهنگی تأثیرگذار است. با این تفاوت که استفاده از ماهواره خارجی در مجموع رابطه معکوس و استفاده از تلویزیون داخلی رابطه مستقیم با ارزشهای اجتماعی فرهنگی زنان دارد. نتایج پژوهش نشان داد بطور نسبی متغیر تحکیم خانواده با مقدار تی 6.602 بیشترین اختلاف میانگین را در بین زنان بهرهمند از رسانه داخلی و خارجی دارد. در اولویتهای بعدی گرایشات مذهبی، تمایلات نوگرایانه، عادات غذایی و در نهایت تعاملات اجتماعی قرار گرفته است. |
کد مقاله | 42707 |
تعداد بازدید | 109 |
|