عنوان | مطالعه ساختار تکوینی هویت زنانه در تولیدات رسانهای (مطالعه موردی: نمایشنامههای رادیویی دهه 70 شمسی) |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه - دانشگاه صدا و سیما شماره 3 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 173-147 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شخصیت زن هویت زنانه دهه هفتاد نمایشنامه زن در نمایشنامه تحلیل محتوا نمایشهای رادیویی تولیدات رسانهای نظریه کریستوا نمایشنامههای ایرانی نمایشنامههای خارجی |
چکیده |
هویّت در معنای عام مجموعهای از نگرشها، ویژگیها، روحیات و مشخصات فرد است که او را از دیگران متمایز میکند. حال باید ذکر شود که در میان پژوهشهای موجود به هویت زنانه پرداخته نشده است. نمایش رادیویی نیز ظرفیتی برای این بررسی است. هدف مقاله، مطالعهی ساختار تکوینی هویت زنانه در تولیدات رسانهای (نمایش رادیویی) است. در این خصوص شخصیتهای زن چندین نمایشنامهی ایرانی و خارجی با روش تحلیل محتوا و بر اساس نظریه کریستوا مورد مطالعه قرار گرفت. شخصیتهای زنان خلق شده توسط نویسندگان ایرانی با شخصیتهای زنان خلق شده توسط نویسندگان خارجی مورد مقایسه قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که پرداخت شخصیت زنانه در نمایشنامههای دهه هفتاد هجری شمسی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی، از رشد و اقبال بیشتری برخوردار بوده است. همچنین با مقایسهی دو بخش نمایشنامههای ایرانی و خارجی، کاستیها و نقاط ضعف پرداخت شخصیت زنان از لحاظ شکلی و محتوایی تبیین شده است. |
کد مقاله | 42706 |
تعداد بازدید | 193 |
|