عنوان | تأثیر هویت قومی و هوش فرهنگی بر هویت ملی دختران جوان شهرهای مرزنشین استان اردبیل بر اساس معادلات ساختاری |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 14 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 120-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت ملی دختران جوان معادلات ساختاری اردبیل هویت قومی هوش فرهنگی مناطق مرزی هویت دختران |
چکیده |
هدف این پژوهش بررسی تأثیر هویت قومی و هوش فرهنگی بر هویت ملی دختران جوان شهرهای مرزنشین استان اردبیل بر اساس معادلات ساختاری می باشد. در این تحقیق، با استفاده از دیدگاه نظری کنش متقابل نمادین و نظریه قومیتی بارث و چنکینز و بحث نظری هوش فرهنگی ون داین استفاده شده است. روش تحقیق، پیمایش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری، دختران 18 الی 35 ساله شهرهای مرزنشین استان اردبیل به تعداد 46825 نفر بود که 381 نفر بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی طیقه ای متناسب با حجم (شهرستان محل سکونت) انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بود و تحلیل های آماری بر اساس معادلهی ساختاری و با استفاده از برنامه Spss و لیزرل انجام یافته است. مقادیر رگرسیونی مدل معادله ساختاری حاکی از آن است که هویت قومی به میزان (31/0) درصد، و هوش فرهنگی به میزان (26/0) درصد، بر هویت ملی تأثیر دارد. بر این اساس هویت قومی بیشترین اثر، و هوش فرهنگی کمترین اثر را بر هویت ملی دارد. نتایج پژوهش با سایر تحقیقات همسوئی داشته، بنابراین با گسترش هویت قومی و هوش فرهنگی، میتوان گامی در جهت تثبیت هویت ملی در شهرهای مرزنشین کشور برداشت. |
کد مقاله | 42700 |
تعداد بازدید | 74 |
|