عنوان
|
مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و آموزش یادگیری اجتماعی هیجانی به والدین کودکان پیش دبستانی بر رفتار انطباقی فرزندانشان |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
شیرین فلاح - خدیجه ابوالمعالی الحسینی - مهرداد ثابت |
مشخصات نشریه
|
خانواده درمانی کاربردی شماره 3 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
233-215 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری رفتار کودکان رفتار فرزندان تهران استقلال فردی رفتار اجتماعی آموزش والدین کودکان پیش دبستانی فرزندپروری مثبت آموزش فرزندپروری یادگیری اجتماعی هیجانی رفتار انطباقی
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و آموزش یادگیری اجتماعی-هیجانی به والدین کودکان پیش دبستانی بر رفتار انطباقی فرزندانشان انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر شبه تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیش آزمون-پس آزمون سه گروهی دو گروه آزمایش و یک گروه گواه با پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را والدین کودکان مقطع پیش دبستانی به همراه کودکانشان در شهر تهران در سال 1398 تشکیل دادند که از بین آنها، 45 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه گواه (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش اول آموزش فرزندپروری مثبت ساندرز، 2005 به مدت 8 جلسه دو ساعته و گروه آزمایش دوم آموزش یادگیری اجتماعی-هیجانی کسل، 2003 نیز 8 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند و گروه گواه در لیست انتظار ماندند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل رفتار انطباقی (واینلند، 1965) بود که در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله فرزندپروری مثبت و یادگیری اجتماعی-هیجانی بر استقلال فردی (19/18 = F و 001/0 = P)، رفتار اجتماعی (69/4 = F و 010/0 = P) و نمره کل رفتار انطباقی زناشویی (39/15 = F و 001/0 = P) مؤثر است؛ و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بود. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که هر دو مداخله به کار رفته در این پژوهش می توانند به طور معناداری رفتار انطباقی در کودکان را بهبود بخشند؛ بنابراین می توان برای بهبود رفتار انطباقی در کودکان از این خدمات آموزشی در مراکز پیش دبستانی بهره جست.
|