عنوان
|
رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با نگرش به خلاقیت: میانجیگری سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
عزت اله منجزی - همایون هارون رشیدی - کبری کاظمیان مقدم |
مشخصات نشریه
|
تفکر و کودک - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - علمی پژوهشی سال 12 شماره 2 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
320-303 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خلاقیت جهتگیری ارتباطی گفت و شنود دزفول (شهرستان) الگوی ارتباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده سرزندگی تحصیلی جهتگیریهای ارتباطی خانواده دانشآموزان پسر نگرش به خلاقیت دانشآموزان دوره متوسطه دوم
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرزندگی تحصیلی در رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با نگرش به خلاقیت بود. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر دزفول در سال تحصیلی 99-98 بود که با روش تصادفی چندمرحلهای تعداد 370 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، نگرش به خلاقیت (فیشر، 1991) و سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) بود. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج تحلیل مسیر مدل پژوهش به طور کلی نشان داد که خلاقیت دانشآموزان تحت تأثیر الگوی ارتباطی خانواده، و سرزندگی تحصیلی قرار دارد. بدین صورت که از بین ابعاد جهتگیری ارتباطی خانواده، جهتگیری گفت و شنود به صورت مثبت و جهتگیری همنوایی به صورت منفی نگرش نسبت به خلاقیت را پیش بینی میکنند (001/0 < p). همچنین نتایج نشان داد که جهتگیری گفت وشنود به صورت مثبت و جهتگیری همنوایی به صورت منفی سرزندگی تحصیلی را پیشبینی میکنند (001/0 < p). در مجموع نتایج نشان داد که الگوهای ارتباطی خانواده با واسطه سرزندگی تحصیلی میتواند بر نگرش نسبت به خلاقیت اثر بگذارد ( 001/0 < p).
|