• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی عوامل فردی و سازمانی مرتبط با تعارض کار خانواده در زنان شاغل شهرستان بیرجند در سال 1399
تعداد صفحات 9
نویسنده خدیجه قاسمی - محمدرضا میری - عباسعلی رمضانی - انسیه نوروزی
مشخصات نشریه  طلوع بهداشت یزد سال 20 شماره 3
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1400
محدوده صفحات 58-50
زبان فارسی
کلید واژه زنان شاغل  زنان کارمند  تعارض کار خانواده  تعارضات خانوادگی  عوامل فردی  بیرجند (شهرستان)  تعارض خانواده با کار  عوامل سازمانی  تعادل کار خانواده  
چکیده مقدمه: با توجه به نقش زنان در جامعه تعارض کار خانواده تبعات منفی برای سلامت روانی اجتماعی زنان شاغل و خانواده های آن ها داشته و هم چنین بر عملکرد مطلوب سازمان ها تاثیر می گذارد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر تعادل کار خانواده در زنان کارمند شهر بیرجند انجام شد.
روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی همبستگی ار نوع مقطعی 205 زن کارمند شاغل در ادارات شهر بیرجند به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها علاوه بر سوالات جمعیت شناختی پرسشنامه استاندارد 18 سوالی کارلسون و همکاران بود که به روش خود ایفا تکمیل شد. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 19 به وسیله آزمون های آماری t مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین سنی زنان مورد مطالعه 41/7 ± 6/38 و میانگین سابقه کار آن ها 85/6 ± 36/13 بود. میانگین نمره افراد مورد مطالعه از مجموع 45 نمره در بعد تعارض کار خانواده 33/6 ± 37/29 و بعد تعارض خانواده کار 52/6 ± 20/35 بود. همبستگی معنی داری بین سن زنان و متغیر تعارض کار خانواده مشاهده شد. همچنین همبستگی مثبت و معنی داری بین دو متغیر تعارض کار خانواده و خانواده کار مشاهده شد (001/0 = P).
نتیجه گیری: با توجه به اینکه میانگین نمره تعارض کار خانواده و خانواده کار در زنان کارمند در حد بالا می باشد، لذا مداخلات آموزشی جهت ارتقای تعادل کار خانواده و بالعکس در زنان شاغل به مسئولین و برنامه ریزان پیشنهاد می گردد.

کد مقاله 42572
تعداد بازدید 151

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397